۰ نفر

در آخرین روز معاملاتی هفته؛

ترس اروپا از تحریم روسیه، قیمت نفت را کاهش داد

۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۰۲
کد خبر: 623111
ترس اروپا از تحریم روسیه، قیمت نفت را کاهش داد

قیمت نفت در معاملات صبح امروز کاهش یافت، چرا که کشورهای اتحادیه اروپا بر سر تحمیل تحریم های نفتی علیه روسیه هنوز به نتیجه هماهنگی نرسیده اند و این در حالی است که ایالات متحده و متحدانش در نظر داشتند تا نفت بیشتری را از ذخایر خود برای آرامش بازار آزاد کنند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افت ۲.۱ درصدی در جلسه معاملاتی قبلی، با ۴۶ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش به ۱۱۸.۵۷ دلار در بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۷ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش به ۱۱۱.۸۷ در هر بشکه رسید در حالی که در جلسه معاملاتی قبل ۲.۳ درصد کاهش یافته بود.

هر دو قرارداد نفتی به اولین سود هفتگی خود در سه هفته گذشته رسیدند، در معاملات هفته جاری تاکنون برنت در مسیر جهش ۱۰ درصدی و وست تگزاس در مسیر صعود ۷ درصدی در بحبوحه نگرانی های گسترده تر از کاهش عرضه قرار دارد به خصوص آنکه اتحادیه اروپا در رابطه با تحریم های نفتی روسیه هنوز به نتیجه واحدی نرسیده است.

منابع اوپک می گویند مقامات بر این باورند که ممنوعیت احتمالی اتحادیه اروپا برای واردات نفت از روسیه به مصرف کنندگان آسیب می رساند و به همین دلیل این گروه از مقامات نگرانی های خود را به بروکسل اعلام کرده اند.

در حالی که ایالات متحده و بریتانیا نفت روسیه را هدف قرار داده اند، چنین اقدامی برای اتحادیه اروپا که ۴۰ درصد گاز خود را از روسیه تامین می کند، چالش برانگیز است.

اقدامات تنبیهی علیه روسیه از زمان تهاجم این کشور به اوکراین در ماه گذشته میلادی طی عملیاتی که مسکو آن را «عملیات ویژه» می خواند، اعمال شد.

با توجه به اینکه ذخایر جهانی به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است، تحلیل گران بر این باورند که بازار در برابر هر گونه شوک عرضه آسیب پذیر است.

بادن مور تحلیل گر کالایی بانک ملی استرالیا در این باره تاکید می کند: در شرایط کنونی فرسایش موجودی ها همچنان ادامه دارد و این بدان معناست که تنگنای عرضه در بازار همچنان ادامه خواهد یافت.

نگرانی ها برای عرضه نیز پس از اینکه پایانه کنسرسیوم خط لوله خزر CPC در سواحل دریای سیاه روسیه صادرات خود را در روز چهارشنبه با آسیب دیدگی ناشی از طوفان، متوقف کرد، روند افزایشی در پیش گرفت.

قزاقستان روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار می رود CPC حمل و نقل نفت خام را ظرف یک ماه آینده از سر بگیرد اما در عین حال اضافه کرد که ممکن است بخشی از این نفت را به سمت نفتکش های دریای خزر و خطوط لوله به سامارای روسیه و چین تغییر مسیر دهد.

با انعکاس نوسانات بازار، بورس بین قاره ای معاملات آتی برنت را ۱۹ درصد برای قراردادهای ماه می از امروز افزایش داد که سومین افزایش را در سال جاری به ثبت رساند و باعث افزایش قیمت معاملات آتی شد.

زمانی که بازارها در نوسان قرار دارند نرخ حاشیه معاملات آتی افزایش می یابد و معامله گران را مجبور می کند تا سپرده ای را که در بورس نگهداری می کنند برای هر قرارداد افزایش دهند تا نشان دهند که می توانند به تعهدات خود عمل کنند.

جنیفر گرانهولم وزیر انرژی ایالات متحده روز پنجشنبه عنوان کرد که با کمک به کاهش قیمت ها، ایالات متحده و متحدانش در حال گفت و گو برای آزادسازی هماهنگ بخش بیشتری از ذخایر نفت خود در انبارها بوده اند.

منابع آگاه به رویترز خبر داده اند که به صورت جداگانه ایالات متحده قرار بود روز جمعه از قراردادی برای عرضه بیشتر گاز طبیعی مایع LNG آمریکا به اروپا برای سال جاری و سال آینده رونمایی کند.