۰ نفر

با نگرانی از مشکلات عرضه؛

افزایش قیمت نفت در معاملات آتی

۴ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۰۴
کد خبر: 622905
افزایش قیمت نفت در معاملات آتی

معاملات آتی نفت صبح امروز پنجشنبه پس از افزایش شدید ابتدای هفته، به روند افزایشی خود ادامه داد؛ چرا که معامله گران به دنبال انتشار گزارش هایی مبنی بر خسارت های ناشی از وقوع طوفان در یک سیستم پایانه نفتی صادراتی بزرگ در دریای سیاه، به این نتیجه رسیدند که به زودی با مشکلات و اختلالاتی در عرضه مواجه خواهند بود.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، معاملات آتی برنت حدود ۱.۰۶ دلار یا ۰.۹ درصد افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت به ۱۲۲.۶۶ دلار رسید و معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با حدود ۷۹ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش به ۱۱۵.۶۸ دلار در هر بشکه رسید. 

هر دو قرارداد نفتی در این هفته با افزایش شدید قیمت نفت برنت بیش از ۱۴ دلار در هر بشکه یا ۱۳ درصد از دوشنبه و وست تگزاس به بیش از ۱۰ دلار یا ۱۰ درصد در این بازه زمانی رسیده است. چرا که نگرانی‌ها از اختلالات عرضه در طول این مدت به خصوص از تاثیر حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توقف کامل صادرات نفت خام از پایانه کنسرسیون خط لوله خزر از ساحل قزاقستان CPC در پی خسارت طوفان، بازارهای نفت بیش از ۵ درصد جهش کردند. معاون نخست وزیر روسیه در این باره عنوان کرد که عرضه نفت می‌تواند به مدت دو ماه متوقف شود.

خط لوله CPC حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام قزاقستان را به بندری در سواحل دریای سیاه روسیه حمل می‌کند.

همچنین افزایش قیمت‌ها در معاملات آتی با کاهش موجودی انبارهای ایالات متحده همراه شد. بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ذخایر در این کشور در هفته گذشته ۲.۵ میلیون بشکه کاهش یافت در حالی که ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده ۴.۲ میلیون بشکه کاهش یافت. فعالان بازار انتظار افزایش اندکی در عرضه را پیش بینی کرده بودند.

بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت ایالات متحده در ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

ادوارد مویا تحلیل‌گر ارشد بازار OANDA در یادداشتی در این باره نوشت: بازار نفت در شرایط فعلی بسیار فشرده است و با ثابت ماندن تولید ایالات متحده و ادامه کاهش ذخایر، قیمت نفت تنها یک راه پیش روی خود دارد.

در همین حال جو بایدن رییس جمهوری آمریکا قرار است امروز با متحدان ناتو دیدار کند و انتظار می‌رود پس از این دیدار تحریم‌های بیشتری علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین که مسکو آن را «عملیات ویژه» می‌نامد، اعلام کند.