۰ نفر

وزیر نفت؛

تولید و فروش نفت افزایش یافت

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۴
کد خبر: 620989
تولید و فروش نفت افزایش یافت

وزیر نفت گفت: معطل مذاکرات وین نمانده‌ایم و حجم فروش نفت و درآمدهای آن، افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، آقای جواد اوجی گفت: احداث اولین پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای، فروردین سال آینده در کنار ستاره خلیج فارس آغاز خواهد شد. زنجیره ارزش محصول نفت کوره پالایشگاه نفت بندرعباس، با توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت، تکمیل می‌شود. درصد گوگرد نفت کوره کاهش خواهد یافت و از جمله محصولات این طرح، تولید کک اسفنجی است.

به گفته وزیر نفت، بخشی از فروش نفت با هدف تامین بودجه در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار گرفته تا تهاتر انجام دهند اما تحت نظارت وزارت نفت است.

آقای اوجی می‌گوید: درآمد‌های حاصل از فروش نفت هم به علت افزایش قیمت و از نظر افزایش حجم فروش، بالا رفته و اکثر درآمد‌ها در دولت سیزدهم به صورت نقدی و نه تهاتری وصول شده و دولت جدید منتظر نتیجه مذاکرات وین نیست.

همچنین  تولید نفت و گاز و صادرات آن نیز افزایش یافته است.

در ادامه آقای جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مشوق‌های لازم برای توسعه پالایشگاه‌ها از جمله استفاده از منابع بانکی و تنفس خوراک را ایجاد کرده‌ایم. منابع حاصل از واگذاری‌ها نیز باید صرف توسعه پالایشگاه‌ها شود تا بتوانیم اقدامات خود را حتی در سطح بین المللی گسترش دهیم؛ زیرا برنامه‌هایی را برای صادرات دانش فنی دنبال می‌کنیم.

۱۴ واحد فرآیندی برای تولید کک اسفنجی باید در پالایشگاه بندرعباس احداث شود که تا پایان بهار سال آینده، پیمانکار اجرایی آن انتخاب و منبع مالی طرح، از طریق کنسرسیوم بانک‌های داخلی تامین خواهد شد.

آبان سال ۱۳۹۷، ترامپ تجارت کک اسفنجی و سوزنی را برای ایران تحریم کرد. تولید کک سوزنی نیز در پالایشگاه شازند در حال پیگیری است.

امروز مراسم رونمایی از اسناد زنجیره ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی بومی پژوهشگاه صنعت نفت در شرکت پالایش نفت بندرعباس برگزار شد؛ این اسناد مربوط به طرح ملی ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی سنگین است که با هدف کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه و تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست در حال اجراست.

طبق قوانین زیست محیطی سازمان جهانی دریانوردی (IMO ۲۰۲۰)، میزان گوگرد نفت کوره باید کاهش یابد.

نفت کوره قابل تبدیل به محصولی به نام کک اسفنجی است که شرکت‌های آلومینیوم سازی کشور نیازمند واردات آن هستند. با اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی سنگین از سوی پژوهشگاه صنعت نفت در پالایشگاه بندرعباس، برای نخستین بار کک اسفنجی مورد نیاز این صنایع در کشور تولید شده است.