۰ نفر

دوفوریت یک طرح رانتی؛

مجلس تمدید تحویل قیر رایگان را بررسی می کند

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۷
کد خبر: 619997
مجلس تمدید تحویل قیر رایگان را بررسی می کند

نمایندگان مجلس با بررسی دو فوریتی طرح تمدید زمان تحویل قیر سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ماه سال آینده موافقت کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 22 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تمدید زمان تحویل قیر سال 1400 با 178 رأی موافق، 16 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه با بررسی این طرح به صورت دو فوریت موافقت کردند.

سیدکاظم دلخوش اباتری به عنوان نماینده طراحان در بیان دلایل توجیهی خود جهت بررسی این طرح به صورت دوفوریت گفت: در زمان بررسی لایحه بودجه 1400 تغییراتی در بند (ز) تبصره (1) ماده واحده این لایحه صورت گرفت و قرار شد قیر توزیع شود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با برگزاری جلساتی با حضور وزیر نفت عنوان کرد: وزیر نفت به صورت مکتوب به آقای نیکزاد متعهد شد تا قیمت وکیوم باتوم (قیر) افزایش پیدا نکند و به روستاها و مدارس اختصاص داده شود اما وزارت راه تنها 80 درصد این موضوع را اجرا کرده و 20 درصد آن مانده و بنیاد مسکن نیز 80 درصد آن را به انجام نرسانده است لذا شهرداری‌ها و سازمان نوسازی مدارس قانون را به درستی اجرا نکرده‌اند.

وی افزود: از آنجایی که تاریخ فوق نمی‌تواند مشکل روستاها و شهرها را حل کند، بر اساس این طرح مهلت اجرای آن را تا 31 شهریور ماه 1401 تمدید کرده‌ایم تا قیر در راه‌های اصلی و فرعی روستایی استفاده شود.

مخالفان دو فوریت: افزایش فساد اداری با توزیع قیر رایگان/ نهادهای مربوطه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه  در مجلس به عنوان مخالف نخست بررسی دو فوریت این طرح عنوان کرد: اگر قرار بود این قانون انجام شود تاکنون راه های اصلی و فرعی آسفالت می‌شده‌اند و دلیل آن به خاطر سپردن مسئولیت‌ زیرساخت‌ها به شوراها و دهیاری‌ها علیرغم اختصاص بودجه است که باعث شده بنیاد مسکن و راهداری‌ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند لذا این مورد باید به صورت تهاتر در بودجه 1401 اجرا شود.

حسن نوروزی نیز به عنوان دومین مخالف بررسی دو فوریت این طرح با بیان اینکه حتی یک متر از مناطق رباط کریم و بهارستان از این قیر استفاده نکرده‌ است، گفت: این قیر به پیمانکاران به جای طلب آنها داده می‌شود در حالی که به اسم روستا اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این نوع توزیع قیر باعث افزایش فساد اداری در شهرها شده، اظهار داشت: قیمت قیر 34 درصد کاهش داده می‌شود و 4 میلیون تن رایگان توزیع می‌شود که خود فسادزا است و در حالی که در کشوری مانند چین تنها دو محل برای وکیوم باتوم در نظر گرفته شده، در ایران 200 نقطه برای آن وجود دارد.

موافقان دو فوریت: روستاها نباید از قیر رایگان محروم شوند/ افزایش نظارت باعث کاهش سوء استفاده می‌شود

علی کریمی فیروزجائی به عنوان موافق بررسی دو فوریتی طرح تمدید زمان تحویل قیر سال 1400 گفت: این موضوع در زمان بررسی لایحه بودجه 1400 رأی آورد و در حال حاضر مناطق سردسیر بیش از مناطق دیگر نیازمند تخصیص قیر هستند که این طرح باعث اعطای فرصتی به آنها می‌شود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت قیر با قیمت نفت گره خورده و در سال آینده افزایش می‌یابد که این طرح مانع آن می‌شود. همچنین برای جلوگیری از سوء استفاده ها باید نظارت افزایش پیدا کند.

محمد صفائی دلوئی به عنوان دومین موافق این دو فوریتی ابراز داشت: بر اساس این قانون تنها دو میلیون تن تحویل قیر پیش‌بینی شده است و 4 میلیون تن نیست، همچنین تهاتری در کار نبوده و برای آن بودجه در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال 1400 تغییر دولت را داشتیم که باعث تأخیر اجرای قانون شد و با شروع کار دولت سیزدهم نیز فصل سرمای سخت‌تری را داشتیم که امکان آسفالت کردن را گرفت از این رو لازم است مدت زمان تحویل قیر 1400 تمدید شود و اگر شهری دارای روستا نیست نباید سایر شهرها که روستاهای متعددی دارند از این مهم محروم شوند.