۰ نفر

بازار نفت همچنان سرگردان؛

کاهش جزئی قیمت نفت

۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲
کد خبر: 619382
کاهش جزئی قیمت نفت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که دیروز ۱.۶ درصد کاهش یافته بود، امروز هم با ۱۶ سنت معادل ۰.۱۵ درصد افت به ۱۰۹ دلار و ۱۷ سنت رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، به گزارش رویترز، پس از آنکه تلاش تولیدکنندگان دیگر برای عرضه نفت بیشتر به بازار سبب شده تا از اهمیت تحریم های فزاینده غرب علیه نفت روسیه کاسته شود، قیمت نفت روز جمعه تا حدودی کاهش داشت و در مسیر بزرگترین کاهش هفتگی از ماه نوامبر قرار گرفت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که دیروز هم 1.6 درصد کاهش یافته بود، امروز با 16 سنت معادل 0.15 درصد افت به 109 دلار و 17 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم که روز پنجشنبه 2.5 درصد کاهش یافته بود امروز با 39 سنت معادل 0.37 درصد کاهش به 105 دلار و 63 سنت رسید.

در هفته ای که تحت تاثیر تحریم های نفتی علیه روسیه و افزایش عرضه نفت از سوی کشورهایی همچون ایران، ونزوئلا و امارات قرار داشت و درگیری ها در اوکراین نیز تداوم یافت، قیمت نفت برنت پس از رسیدن به بالاترین رقم 14 سال گذشته در مسیر ثبت کاهش هفتگی حدودا 7 درصدی قرار گرفت. قیمت نفت خام امریکا هم در مسیر کاهش هفتگی حدودا 8 درصدی قرار دارد.

جفری هالی تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «در صورتی که خبرهایی از کاهش اختلال در عرضه نفت منتشر شود، قیمت هر دو شاخص نفتی ممکن است به سرعت به زیر 100 دلار کاهش یابد.» همچنین هرگونه خبر منفی می تواند مجددا قیمت ها را به بالای 115 دلار باز گرداند. «بازار در چنین وضعیتی قرار دارد.»

این هفته پس از آنکه مشخص شد اتحادیه اروپا به شدت به واردات نفت از روسیه متکی است و نمی تواند به تحریم نفتی مد نظر آمریکا و انگلیس بپیوندد افت قیمت نفت آغاز شد.

روسیه، دومین صادر کننده بزرگ نفت خام جهان پس از عربستان، روزانه حدود 3 میلیون بشکه نفت به کشورهای اروپایی عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه صادر می کند.