۰ نفر

بزرگترین کمبود نفت از زمان جنگ خلیج فارس؛

نفت ۲۴۰ دلاری در راه است؟

۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۴۷
کد خبر: 619208
نفت ۲۴۰ دلاری در راه است؟

شرکت مشاوره ریستاد انرژی هشدار داد اگر کشورهای غربی به تحریم صادرات نفت روسیه ادامه دهند، بهای معاملات نفت برنت ممکن است تابستان امسال به ۲۴۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بیورنار تونهاگن، مدیر بازارهای نفت ریستاد انرژی در یادداشتی نوشت: تحریم‌های گسترده علیه نفت روسیه یک شکاف ۴.۳ میلیون بشکه در روز در عرضه ایجاد می کند که به راحتی با منبع عرضه دیگری قابل جایگزینی نیست. این فروپاشی عرضه بزرگترین کمبود احتمالی عرضه از زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۰ خواهد بود که قیمتهای نفت را دو برابر کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وی هشدار داد: هر چه قیمتها بالاتر باشد، احتمال این که اقتصاد جهانی در سه ماهه چهارم وارد رکود شود، بیشتر می‌شود. نفت در قیمت ۲۴۰ دلار در هر بشکه، رکود جهانی و نابودی تقاضا ظرف مدت چند ماه را به دنبال خواهد داشت و پس از آن قیمتها به شدت کاهش پیدا می کند.

ریستاد هفته گذشته پیش بینی کرده بود که نفت برنت به دلیل کاهش یک میلیون بشکه در روز از صادرات روسیه در نتیجه عواقب تحریمهای مالی و اقدامات خودخواسته شرکتهای انرژی، به بالای ۱۳۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ممنوعیت واردات نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه را به تلافی حمله مسکو به اوکراین اعلام کرد. انگلیس اندکی بعد از اظهارات بایدن، اعلام کرد واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف می کند.

قیمتهای نفت از زمان حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده اند. به گفته تحلیلگران، نگرانیها نسبت به اختلال عرضه نفت در بحبوحه تشدید تحریمها علیه مسکو، خرید نفت را افزایش داده است.