۰ نفر

تهران یک پنجم آب کشور را مصرف می کند

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۴۳
کد خبر: 618832
تهران یک پنجم آب کشور را مصرف می کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به ضرورت کاهش مصرف آب در تهران گفت: شهر تهران حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب و تقریبا برابر با ۱۸ درصد کل کشور آب مصرف می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا بختیاری در برنامه ای تلویزیونی اظهار کرد: این اعداد درحالی بوده که منابع تامین آب شهر تهران ۵۰۰ حلقه چاه و ۵ سد در اطراف تهران است که شامل سد طالقان و امیرکبیر در غرب تهران و سد های لار و لتیان و ماملو در شرق تهران می شود.

وی افزود: میزان آبی که از سدهای تهران مورد استفاده قرار می گیرد به طور متوسط ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که این میزان بنا بر خشکسالی یا ترسالی متغیر است. حجم کل این سدها یک میلیارد متر مکعب است و این به آن معنا است که مصرف آب در تهران تقریبا برابر با ظرفیت ذخایر سدها است.

وی با اشاره به آن که در تهران بیشترین حالت بارندگی هم که رخ بدهد سدهای تهران گنجایش بیش از یک میلیارد مترمکعب را ندارند گفت: مصرف آب در تهران نزدیک به ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که بنابر این در یک سال پر باران هم ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون متر مکعب نمی توانیم ذخیره کنیم.

بختیاری در پاسخ به این سوال که چه میزان آب در چرخه انتقال، از تصفیه خانه تا رسیدن به درب منازل هدر می رود؟ گفت: مابه التفاوت تولید و مصرف را آب به حساب نیامده می نامیم که بخشی از آن هدر رفت ظاهری و بخشی هدر رفت واقعی است. هدر رفت در حال حاضر از ۳۰ درصد به حدودا ۲۲.۱ درصد رسیده است، که ما طبق قانون می بایست تا سال ۱۴۱۰ عدد هدر رفت آب را به ۱۵ درصد برسانیم که هم تراز با استانداردهای جهانی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص افت فشار آب در آپارتمان های شهر تهران توضیح داد: شهروندان می توانند با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند و اعلام افت فشار آب کنند، کارشناسان با رویت فشار آب آن منطقه به تنظیم فشار آن محدوده می پردازند.

همچنین در این برنامه طی ارتباط تلفنی با حسین توکلی کجانی -  فرماندار شهرستان ری - در خصوص پیگیری جدول گذاری و اصلاح فاضلاب در فیروزآباد شهرستان ری گفت و گو شد.

وی با اشاره به آن که اعتراض اهالی روستا درست است چرا که فاضلاب رها شده چهره نامناسبی برای آن بخش از روستا ایجاد کرده بود اظهار  کرد: تذکرات لازم به دهیار داده شد و در کنار آن تامین اعتبارات مالی صورت گرفت تا آن محدوده جدول گذاری شود.

به گفته وی کل پروژه جدول گذاری ۴۰۰ متر است که حدود ۱۰۰ متر آن انجام شده و به گفته دهیار و بخشدار تا انتهای فروردین کل پروژه به اتمام می رسد.