۰ نفر

چالش بازار نفت از نظر دبیرکل اوپک

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۲۷
کد خبر: 611205
چالش بازار نفت از نظر دبیرکل اوپک

دبیرکل اوپک اعلام کرد این گروه با وجود این که همچنان با کمبود سرمایه گذاری دست و پنجه نرم می کند، به تامین کافی نفت برای بازار متمرکز مانده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد بارکیندو در حاشیه کنفرانس انرژی در قاهره به خبرنگاران گفت: هیچ تردیدی وجود ندارد که ما نگران آن هستیم که امنیت عرضه تضمین شود. این گروه و متحدانش تلاش می کنند تضمین کنند که همچنان برای تامین نفت بازارهای جهانی قابل اطمینان و مطمئن هستند.

با وجود این که اوپک به طور مستمر در حال احیای محدودیت عرضه ای است که در اوج بحران پاندمی به اجرا گذاشته بود، برای رسیدن به اهداف تولید با مشکل روبرو شده که به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی در تولید جدید بوده است. بعضی از تولیدکنندگان مانند لیبی با مشکلات داخلی روبرو هستند.

بارکیندو گفت: این کمبودها به همراه تنشهای ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی کمک کرده است قیمتهای نفت بالاتر بروند. وی همچنین ابراز خوش بینی کرد سران جهانی که در بن بست میان روسیه و غرب بر سر اوکراین درگیر هستند، قادر خواهند بود صلح و ثبات را احیا کنند.

نفت برنت روز دوشنبه به بالای ۹۶ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ بود. اوپک در گزارشی که هفته پیش منتشر کرد، اعلام کرد استفاده جهانی از سوخت در سال میلادی جاری ممکن است بیش از ۴.۳ درصدی که این گروه پیش بینی کرده است، رشد کند.

دبیرکل اوپک گفت: اگر روند رشد تقاضا مطابق با پیش بینی های اوپک ادامه پیدا کند، جهان در آینده نزدیک همچنان تشنه نفت خواهد بود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در حاشیه همین رویداد گفت: تنشها میان روسیه و غرب عامل افزایش اخیر قیمتهای نفت بوده و عوامل بنیادینی مانند کمبود سوخت که افزایش بیشتر تولید از سوی اوپک پلاس را توجیه کنند، وجود نداشته است.

وزیر انرژی امارات متحده عربی اظهار کرد: افزایش ماهانه تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز از سوی اوپک پلاس به تامین تقاضای رو به رشد برای نفت کمک کرده است. اگر قرار باشد اقدام بیشتری انجام دهیم، باید اطلاعات بنیادین و فنی را بررسی کنیم.

آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد عربستان سعودی و امارات متحده عربی می توانند با تولید بیشتر نفت، به آرام کردن بازار کمک کنند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در صحبتهایی که در کنفرانس قاهره داشت از اوپک پلاس خواست شکاف واقعی بین میزان نفتی که متعهد شده است تولید کند و تولید واقعی خود را کم کند. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تولید نفت اوپک پلاس در ژانویه ۹۰۰ هزار بشکه در روز پایینتر از سطح هدف گذاری شده بوده است.

مزروعی گفت: پیش بینی تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی روی قیمتهای نفت دشوار است اما وی در میان کسانی است که انتظار ندارند روسیه به اوکراین حمله کند. روسیه اعلام کرده است قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد.

وی اظهار کرد: تصور نمی کنم لازم باشد اوضاع را بیش از آنچه گفته شده است، تشدید کنیم. و آنچه ما شنیدیم این است که نیتی برای حمله وجود ندارد و تصور می کنم که این اظهارات آرامش بخش است. وزیر انرژی امارات متحده عربی خاطرنشان کرد: اگر تنشها به اختلال عرضه منتهی شود، کشورهای تولیدکننده ظرفیت جبران ندارد.

بر اساس گزارش رویترز، مزروعی هم مانند بارکیندو سرمایه گذاری اندک را چالش بزرگ برای بازارهای نفت دانست.