۰ نفر

نفت ۹۱ دلار و ۱۶ سنت معامله شد

۲۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۵۵
کد خبر: 609891
نفت ۹۱ دلار و ۱۶ سنت معامله شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی با قوت گرفتن انتظارات برای افزایش چشمگیر نرخهای بهره آمریکا و انتظار سرمایه گذاران برای نتیجه مذاکرات هسته ای، کاهش پیدا کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۳۵ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۹۱ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت شب گذشته با ۱۴ سنت کاهش بسته شده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه با ۲۲ سنت افزایش بسته شده بود.

هر دو شاخص قیمت نفت به سوی نخستین رشد هفتگی پس از هفت هفته رشد متوالی، پیش می روند.

وارن پاترسون، مدیر تحقیقات کالای ING گفت: آمار تورم که روز گذشته منتشر شد، بانک مرکزی آمریکا را برای افزایش بیشتر نرخهای بهره تحت فشار قرار می دهد. این انتظارات روی نفت و کالاهای دیگر سنگینی می کند. بعلاوه به نظر می رسد مذاکرات هسته ای ایران در حال پیشرفت است که عامل بازدارنده رشد قیمتهاست.

در پی انتشار آمار تورم آمریکا که بزرگترین افزایش سالانه تورم در ۴۰ سال اخیر را نشان داد، جیمز بولارد، رییس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس اظهار کرد: خواهان افزایش یک درصدی نرخهای بهره تا اول ژوییه است.

سرمایه گذاران همچنین به مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته ای چشم دوخته اند که هفته جاری پس از وقفه ۱۰ روزه ازسرگرفته شد. دستیابی به توافق، لغو تحریمها علیه فروش نفت ایران را به دنبال خواهد شد و کمبود عرضه جهانی را کمتر می کند. جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت: مذاکرات به نقطه حساسی رسیده و توافقی که به نگرانیهای اصلی همه طرفین می پردازد، دیده می شود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: با خوش بینی رو به رشد نسبت به پیش رفتن مذاکرات هسته ای ایران در مسیر صحیح و صعود ارزش دلار تحت تاثیر چشم انداز افزایش نرخهای بهره آمریکا، روند افزایشی قیمت نفت سرانجام نیرویش را از دست داد. بازار نفت همچنان با کمبود عرضه روبروست اما نیروی صعودی نفت به پایان رسیده است. اگر روند صعودی ارزش دلار ادامه پیدا کند، قیمت نفت همچنان کاهش بیشتری خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، کمبود عرضه در جدیدترین آمار هفتگی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا منعکس شد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به چهارم فوریه، به میزان ۴.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۴۱۰.۴ میلیون بشکه رسیده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، افزایش ذخایر به میزان ۳۶۹ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند.

در این بین، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت ممکن است امسال رشد بیشتری پیدا کند. این گروه پیش بینی کرد با احیای قوی اقتصاد جهانی از رکود کرونایی، تقاضا امسال ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز رشد می کند.