۰ نفر

اوپک پلاس از افزایش تدریجی تولید نفت کوتاه می آید؟

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۴
کد خبر: 606511
اوپک پلاس از افزایش تدریجی تولید نفت کوتاه می آید؟

طبق گفته منبع آگاه، حتی با وجود افزایش تقاضا برای نفت به رقمی جدید در سال جاری و درحالی که قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ قرار دارد، اوپک پلاس به سیاست موجود افزایش تدریجی تولید ادامه خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پنج منبع آگاه گفتند حتی با وجود افزایش تقاضا برای نفت به رقمی جدید در سال جاری و درحالی که قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ قرار دارد، اوپک پلاس احتمالا به سیاست موجود افزایش تدریجی تولید ادامه خواهد داد.

به گزارش رویترز، این گروه که متشکل از کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه است و ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کند، با فشار از سوی مصرف کنندگان نظیر آمریکا و هند برای افزایش تولید تحت فشار است.

اما اوپک پلاس با این استدلال که جهان به دلیل تغییر نه چندان قوی از سوخت های فسیلی به سوخت‌های سبزتر توسط کشورهای مصرف‌کننده، جهان با کمبود انرژی مواجه است، از افزایش سریع‌تر تولید خودداری می کنند، به دلیل انتقال انرژی ضعیف به سوخت‌های سبزتر توسط کشورهای مصرف کننده.

چندین عضو اوپک پلاس در افزایش تولید هم راستا با سهمیه خود تحت توافق کاهش تولید، با چالش مواجه شدند.

پنج منبع آگاه به اوپک پلاس گفتند با وجود قیمت بالای نفت، انتظار می رود وزرای عضو بر سر افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز که قبلا توافق شده بود به توافق برسند.

یک منبع اوپک پلاس در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه کمیته کارشناسی اوپک پلاس در جلسه روز گذشته افزایش بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز بحث شده است؟ گفت: «موضوع (افزایش سریع‌تر) مطرح نشد و من شک دارم که مطرح شود.»

گزارش ارائه شده به کمیته فنی مشترک (JTC)، پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ را بدون تغییر به میزان ۴.۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود، تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال به سطح پیش از کرونا برسد.

بر اساس این گزارش، جهان در سال ۲۰۲۲ با با مازاد نفت به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز مواجه خواهد شد که اندکی کمتر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز است.

با این حال، این گزارش بیان کرد که تعدادی از ریسک‌ ها همچنان در بازار نفت وجود دارد، از جمله «ابهامات قابل توجه» در ارتباط با تاثیر احتمالی سویه اُمیکرون ویروس کرونا، ادامه مشکلات زنجیره تامین و سیاست بانک مرکزی برای مقابله با تورم.

کمیته فنی مشترک خطرهای دیگری برای بهبود بازار ذکر کرد، از جمله بی ثباتی در بازار کالاهای اساسی، محدودیت در ظرفیت تولید نفت ناشی از سرمایه گذاری کم، چالش میزان بالای بدهی دولتی در بسیاری از مناطق و خطرهای ژئوپلتیکی.

بانک گلدمن ساکس معتقد است که این احتمال وجود دارد که رشد قیمت در بازار نفت، سبب عرضه سریع‌تر شود.

به ‌دنبال کاهش ذخایر نفت آمریکا که تقاضای قوی در بازار را تایید کرد، قیمت نفت امروز افزایش یافت اما سرمایه گذاران در آستانه نشست اوپک پلاس محتاطانه عمل کردند.

عرضه کم نفت در جهان و تنش‌های ژئوپلتیکی در اروپای شرقی و غرب آسیا قیمت نفت را در این زمان از ۲۰۲۲ حدود ۱۵ درصد افزایش داده است.

‌روز جمعه، قیمت نفت به بالاترین رقم خود از اکتبر ۲۰۱۴ رسید، نفت برنت به ۹۱.۷۰ دلار و نفت خام آمریکا ۸۸.۸۴ دلار در هر بشکه معامله شد، این دو شاخص نفتی در ماه ژانویه در بحبوحه کمبود عرضه و تنش ‌ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین و تنش‌ها در غرب آسیا، با ۱۷ درصد رشد و ششمین هفته متوالی افزایشی را طی هفته گذشته ثبت کردند.