۰ نفر

پلیمری ها در انتظار تامین خوراک

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۴۶
کد خبر: 606447
پلیمری ها در انتظار تامین خوراک

رییس پژوهشگاه پلیمر کشور، کمبود خوراک، دانش فنی و سرمایه را سه عامل مهم توسعه یافتن زنجیره ارزش پتروشیمی با توسعه صنایع پلیمری در کشور می‌داند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر کشور گفت: در محصولاتی مانند پلی پروپیلن، پی وی سی و پت، میزان تولید فقط به میزان مصرف است و صادرات خاصی نداریم. صنایع پلیمری فقط از ۳۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند که باید با توسعه صنایع بالادستی نفت، مشکل خوراک آن ها برطرف شود.

افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، موضوعی است که در بند ۱۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در بند ۱۷ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، به دانش‌بنیان کردن صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز به‌ منظور افزایش خودکفایی تاکید شده است.

طبق سند چشم انداز صنعت پتروشیمی، ایران باید به اولین تولیدکننده مواد و کالاهای پتروشیمی از لحاظ ارزش در منطقه جنوب غربی آسیا تبدیل شود.

نقشه جامع علمی کشور نیز می‌گوید، فناوری‌های نفت و گاز در فهرست اولویت‌های ردیف «الف» و فناوری‌های پلیمری در اولویت‌های ردیف «ب» قرار دارند.

ایران از نظر وزنی ۵۰ میلیون تن محصول پتروشیمی با ارزش ۹.۵ میلیارد دلار تولید می‌کند، اما به طور مثال کشوری مانند کره جنوبی که مانند ایران تولیدکننده نفت و گاز محسوب نمی‌شود، با تولید ۳۵ میلیون تن محصول پتروشیمی، ۳۸ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند؛ به عقیده کارشناسان، این مسئله به معنای آن است که ایران، زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را گسترش نداده است.