۰ نفر

تجمع مردم سیستان نسبت به حقابه هیرمند

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 604654
تجمع مردم سیستان نسبت به حقابه هیرمند

جمعی از مردم منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان امروز جمعه تجمع اعتراض آمیزی نسبت به دریافت حقابه هیرمند در مقابل پایانه مرزی میلک برگزار کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان نسبت به دریافت حق آبه رودخانه هیرمند تجمع اعتراض آمیزی در پایانه مرزی میلک نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی از مسوولان کشوری خواستند تا نسبت به دریافت حق آبه رودخانه هیرمند با مسوولان کشور افغانستان به طور جد وارد مذاکره شوند.

این تجمع از ساعت ۹ امروز در پایانه مرزی میلک آغاز شد پس از حدود دو ساعت بدون هیچ مشکلی پایان یافت.

پس از پایان مسالمت آمیز این تجمع تعداد اندکی از مردم بومی میلک اقدام به شکستن شیشه‌ سه کامیون متعلق به اتباع افغانستان مستقر در پایانه مرزی میلک کردند که بلافاصله نیروهای انتظامی با ورود به محل از ادامه این حرکت جلوگیری به عمل آوردند.

با متفرق کردن این افراد اوضاع در مرز میلک آرام است.

همچنین امروز تجمع اعتراض آمیزی نسبت به دریافت حقابه هیرمند در مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان برگزار شد.

در این تجمع اعتراضی مردم از مسوولان کشوری خواستند تا نسبت به دریافت حق آبه هیرمند با مسوولان کشور افغانستان وارد مذاکره شوند.

همچنین مردم معترض در مقابل کنسولگری از مسوولان و برادران مسلمان خود در افغانستان نسبت به عدم رها سازی آب گلایه کردند.

قابل ذکر است عصر روز گذشته فرمانداری هیرمند واقع در شمال سیستان و بلوچستان برگزاری هر گونه تجمع در مقابل پایانه مرزی میلک را غیرقانونی اعلام کرده بود.

پارسال اشرف غنی رییس جمهور وقت افغانستان بند کمال خان ایجاد شده بر رودخانه هیرمند را افتتاح کرد.

رودخانه هیرمند از کوههای بابا یغما در مرکز افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر به مرز ایران در منطقه سیستان می رسد.

این رودخانه سرچشمه تالاب بین المللی هامون بود که اکنون با گذشت دو دهه این تالاب به سبب بروز خشکسالی و عدم رها سازی حق آبه ایران از افغانستان خشکیده است.

ساخت سد کمال خان برروی رودخانه هیرمند ور ولایت نیمروز افغانستان موجب جلوگیری از انتقال آب به ایران شده است.

براساس معاهده سال ۱۳۵۱ که به امضای دولتین ایران و افغانستان رسیده، دولت افغانستان موظف به رها سازی ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره سد کجکی در ولایت هلمند به عنوان حق آبه ایران شده است.