۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

صنعت رنگ و رزین دوباره با چالش مواجه شد / بیکاری هزاران نفر در راه است؟

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۵
کد خبر: 586124
صنعت رنگ و رزین دوباره با چالش مواجه شد / بیکاری هزاران نفر در راه است؟

مدیرعامل شرکت رزیتان گفت: متاسفانه از شهریور ماه امسال مجددا بحث کاهش ظرفیت عرضه استایرین برای کارخانجاتی که در بورس این خرید را انجام می‌دهند، ایجاد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی حاجی بابا عضو هیات مدیره انجمن کامپوزیت ایران و مدیرعامل شرکت رزیتان، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفت: موضوعی که در صنعت رنگ و رزین ایجاد شده، از سال گذشته آغاز شده بود؛ سال گذشته با محدودیت عرضه دو ماده اولیه مرتبط با تولید انواع رزین‌ها، به خصوص پلی‌استر مواجه شدیم و با پیگیری‌هایی که سال گذشته انجام شد، روی استایرین مونومر به توافقاتی رسیدیم و موفق شدیم با NPC موضوع را جمع‌بندی کنیم که حداقل عرضه ۱۰۰۰تن در هفته برای صنعت رنگ و رزین حفظ شود؛ از تنش‌های سال گذشته عبور کردیم و متاسفانه امسال مجدد از شهریورماه، بحث کاهش ظرفیت عرضه استایرین مونومر در بورس برای کارخانجاتی که در بورس این خرید را انجام می‌دهند، ایجاد شد.

وی ادامه داد: توافق ۱۰۰۰تن در هفته که برای صنعت رنگ رزین در نظر گرفته شده بود، به ۷۸۰تن کاهش یافته و همین مقدار به خاطر رقابت‌های سنگین در بورس، معاملات در یک ماه گذشته به دفعات باطل و نتیجتا منجر به کاهش تولید صنعت رزین شده است. مجدد مجبور به پیگیری با ارگان‌های مختلف شدیم و در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدیم که به اسم صورت جلسه شماره۶۹ شناخته می‌شود.

به گفته حاجی بابا؛ مقرر شد در این زمینه شرکت پتروشیمی پارس اقدام به واردات کند. از سویی دیگر شرکت‌هایی که از طرف وزارت نفت مجوز گرفتند، پایه نرخی که در بورس کشف نرخ می‌شود برای این شرکت‌ها هم در نظر گرفته شود؛ بنابراین آن‌ها هم باید قیمت را همان میزانی بپردازند که شرکت‌های وزارت صمتی و از طرف بورس خریداری و پرداخت می‌کنند.

حاجی بابا با تاکید بر اینکه متاسفانه بعد از گذشت ۳هفته از صورت‌جلسه‌ای که به توافق رسیده است، همچنان ما دچار این مشکل هستیم، اظهار داشت: ما همچنان با کمبود تامین استایرین مونومر روبه‌رو هستیم. بعضا صحبت می‌‎شود تولیدکنندگان به صورت خرد خودشان اقدام به واردات کنند. دست اندرکاران می‌دانند که این محصول، محصول پر ریسکی است و زیرساخت آن برای صنایع پایین دست وجود ندارد.

باتوجه به حساسیت در برابر گرما، مطمئنا خسارت‌های زیادی به بدنه صنعت وارد خواهد کرد و از دو الی سه ماه دیگر واردات محصول واقعا مشکل خواهد شد چراکه استایرین مونومر براثر گرما تبدیل به پلمیر می‌شود و تبدیل به ضایعات می شود که دیگر در صنعت رزین نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اما چون پتروشیمی پارس زیرساخت‌های لازم برای واردات محصول را دارد، می تواند بدون این خسارت ها، محصول را وارد کند

عضو هیات مدیره انجمن کامپوزیت ایران و مدیرعامل شرکت رزیتان در ادامه اضافه کرد: پتروشیمی پارس می‌دانست که مصرف بالفعلی که در آن زمان وجود داشته و مصرف بالقوه‌ای که روی آن توافق کرده‌اند، محقق خواهد شد اما هیچ اقدامی برای افزایش ظرفیت تولید این محصول در بازار انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه یک تولیدکننده در بازار برای این صنعت وجود دارد، تصریح کرد: اخیرا صحبت شده که پتروشیمی پارس در صنعت خود ورود کند و خیلی دور از ذهن است که تا ۴ الی ۵سال آینده به بهره برداری برسد و برای تامین بازار باید تمهیدات ویژه‌ای انجام شود. خواسته صنعت رنگ و رزین پایبندی به موارد مطرح شده در صورت جلسه شماره ۶۹ NPC جهت تعادل بازار است.

حاجی بابا افزود: بالتبع به واسطه تولیدی که صنعت رزین انجام می‌دهد، صنایع پایین دست گسترده‌‍ای در بحث کامپوزیت در کشور توسعه یافته که به جرات می‌توان گفت بالای ۸۰۰۰نفر نیروی مستقیم در پایین دست پتروشیمی پارس جز مصرف‌کننده‌های استایرین هستند و بالتبع کامپوزیت‌کاران درگیر این صنعت هستند و نوسان در این موضوع آنان را هم دچار تنش خواهد کرد و ریسک بیکاری را به وجود خواهد آورد و در حوزه‌های پایین دست پتروشیمی که ارزش افزوده بیشتر و قیمت بالاتری هم برای صادرات خواهد داشت، منجر به ارزبری خواهد کرد.