۰ نفر

مذاکرات بزرگترین معدنکار جهان برای فروش دارایی نفت و گاز

۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۷
کد خبر: 554108
مذاکرات بزرگترین معدنکار جهان برای فروش دارایی نفت و گاز

گروه بی اچ پی در حال مذاکره با شرکت وودساید پترولیوم استرالیا برای فروش کسب و کار نفت خود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شرکت بی اچ پی که بزرگترین شرکت معدنی جهان است، اعلام کرد بازبینی استراتژیک کسب و کار نفت و گاز خود که شامل داراییهایی در استرالیا، خلیج مکزیکو، ترینیداد و توباگو و الجزایر است را آغاز کرده است. تحلیلگران ارزش این داراییها را بین ۱۰ تا ۱۷ میلیارد دلار برآورد می کنند.

این شرکت با درخواستهایی برای اعلام جزییات نحوه و زمان خروج از سوختهای فسیلی روبرو بوده و پیش از این بخشی از داراییهای زغال سنگ خود را واگذار کرده است.

شرکت بی اچ پی اعلام کرد در حالی که مذاکرات بین طرفین در حال پیشرفت است هیچ توافقی فعلا حاصل نشده است. این شرکت در حال ارزیابی شماری از گزینه هاست.

پس از گزارشهای رسانه ای متعدد درباره توافق احتمالی در آستانه انتشار نتایج مالی سالانه شرکت بی اچ پی در روز سه شنبه و نتایج سالانه وودساید در روز چهارشنبه، شرکت بی اچ پی این مذاکرات را تایید کرد.

برای شرکت وودساید که بزرگترین تولیدکننده گاز مستقل استرالیاست، خرید داراییهای نفت و گاز شرکت بی اچ پی به معنای دو برابر شدن درآمد سالانه به حدود هشت میلیارد دلار است. برای شرکت بی اچ پی خروج از نفت تنها پنج درصد از درآمد این شرکت را کمتر می کند.

سائول کاوونیچ، تحلیلگر بانک کردیت سوئیس در یادداشتی نوشت: بزرگ شدن وودساید با ادغام بی اچ پی پترولیوم، یک شرکت LNG وزین در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد. داراییهای شرکت بی اچ پی تولید سالانه وودساید را به معادل ۲۰۰ میلیون بشکه نفت افزایش می دهد که تقریبا دو برابر مجموع حجم تولید شرکتهای سانتوس و اویل سرچ خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، ارزش سهام وودساید بیش از چهار درصد و سهام بی اچ پی ۰.۲ درصد کاهش یافت. به گفته تحلیلگران، سهامداران شرکت بی اچ پی نگرانند که صاحب سهام وودساید شوند و بعضی به دلیل نگرانی از داشتن یک سرمایه گذاری کاملا سوخت فسیلی، به دنبال فروش آن خواهند بود.