۰ نفر

معاون فنی و حقوقی سازمان مالیاتی؛

اخذ مالیات از مواد خام پتروشیمی‌ ها در حال تدوین است

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۴۵
کد خبر: 552324
اخذ مالیات از مواد خام پتروشیمی‌ ها در حال تدوین است

علیزاده گفت: وزارت صمت با همکاری وزارت اقتصاد در حال تدوین یا احصای کالا‌های خام و نیمه خامی است که شمولیت مالیاتی آن‌ها متفاوت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان مالیاتی با اشاره  به دریافت مالیات از مواد خام و نیمه خام پتروشیمی ها که در قانون بودجه 1400 مشمول مالیات شده اند، اما هنوز لیست این مواد از سوی وزارت صمت اعلام نشده است، اظهار کرد: وزارت صمت بر مبنای بند ۳ تبصره ۶ قانون بودجه، با همکاری وزارت اقتصاد در حال تدوین یا احصای کالا‌های خام و نیمه خام است که شمولیت مالیاتی آن‌ها متفاوت است، لازم است که به تصویب هیات دولت برسد و بر مبنای آن معافیت مالیاتی صادرات کالا‌های خام و نیمه خام بر مبنای اقلامی که به موجب این آیین نامه تعیین و احصا می‌شود، تعیین شود.

او افزود: برخی از این‌ کالاها شامل مواد نفتی شامل معافیت مالیاتی نمی شوند. مواد نیمه خام هم به همین صورت است و درصد معافیت‌های آن‌ها متفاوت خواهد بود.

علیزاده در پاسخ به اینکه آیا از ابتدای سال تا کنون مالیاتی از پتروشیمی ها در خصوص مواد خام و نیمه خام اخذ شده است، بیان کرد: به موجب ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم اخذ مالیات را داریم که قبل از قانون بودجه نیز مالیات آن‌ها دریافت می شد. در حال حاضر صرفا بحث یکسری کالا‌هایی است که هنوز احصا نشده اند.

او در ادامه تصریح کرد: صادرات یا منتج به درآمد می‌شود یا نمی‌شود. اگر منتج به درآمد شود و مشمول این قانون شود، از آن مالیات اخذ خواهد شد. البته به غیر از این قانون، قوانینی مانند قانون برنامه توسعه ششم، ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم و قانون احکام دائمی را نیز داریم که بر مبنای آن ها اکنون همان مالیات را اخذ می‌کنیم.

این مقام مسئول گفت: مالیات به عنوان هزینه نیست. مالیات نسبت به درآمد‌هایی که توسط فغال اقتصادی یا واحدهای اقتصادی کسب شده است، بخشی از آن به عنوان مالیات مطالبه می‌شود.