۰ نفر

بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در شش ماه گذشته

۷ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبر: 549068
بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در شش ماه گذشته

اطلاعات منتشره از سوی اداره آمار دولتی روسیه نشان داد آمریکا در پنج ماه نخست سال میلادی جاری بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بوده و پس از آن روسیه در رتبه دوم قرار گرفته است.

به گزارش تاس، اداره آمار دولتی روسیه (روس استات) گزارش کرد روسیه به طور متوسط ۱۰.۱۸ میلیون بشکه در روز نفت در فاصله ژانویه تا مه تولید کرده است در حالی که تولید آمریکا ۱۱.۱۸  میلیون بشکه در روز بوده است. عربستان سعودی با تولید روزانه پایین ۹ میلیون بشکه در روز در مارس، آوریل و مه در رتبه سوم قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روسیه یکی از برندگان بزرگ تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس بوده و اجازه یافته است تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با این حال تولید این کشور به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برنگشته است. روسیه در اواخر سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود اما تولید شرکتهای نفتی روسیه از آن زمان به دلیل پایبندی به توافق اوپک پلاس محدود شده است.

با وجود تمایل به تولید بیشتر، تولیدکنندگان روسی راه اندازی چاههای غیرفعال را دشوار یافته اند. رویترز گزارش کرده بود میانگین تولید نفت روسیه در ژوئن به ۱۰.۴۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰.۴۵ میلیون بشکه در روز در ماه مه رسید. روس استات تولید ماه مه را ۱۰.۴۳ میلیون بشکه در روز گزارش کرد.

به گفته منابع آگاه به رویترز، مشکلات ممکن است مربوط به میادین قدیمیتر باشند که ازسرگیری فعالیت چاههای آنها دشوارتر است. این دلیلی بود که شرکتهای روسی چندان با ایده کنترل تولید موافق نبودند. متوقف کردن فعالیت چاهها برای مدت زیاد این ریسک را دارد که هرگز دوباره تولید نداشته باشند زیرا  تغییرات شیمیایی و فیزیکی در ذخایر آنها صورت می گیرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، تولیدکنندگان نفت آمریکا تا هفته گذشته به روند افزایش شمار دکلهای حفاری ادامه دادند و طبق آمار شرکت بیکرهیوز، شمار دکلها هفته گذشته ۲۴۰ حلقه بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت این کشور را ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز ارزیابی کرد که بالاتر از یک ماه پیش بود اما همچنان پایینتر از رکورد ۱۳.۱ میلیون بشکه در روز در فوریه سال میلادی گذشته است.