۰ نفر

یک نماینده مجلس:

گاومیش‌ های تلف شده از خشکسالی جایگزین می‌ شوند

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۷
کد خبر: 548234
گاومیش‌ های تلف شده از خشکسالی جایگزین می‌ شوند

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی از جایگزینی گاومیش‌های تلف شده از خشکسالی خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا،    کریم حسینی با اشاره به خسارات خشکسالی و نبود آب در استان خوزستان، اظهار کرد: یکی از بخش‌های که خشکسالی و نبود آب در خوزستان تاثیر زیادی بر آن داشته، دامپروری استان است.

وی ادامه داد: خشکسالی در خوزستان مانند سایر استان‌ها، دامپروران را با خشکی مراتع و کمبود خوراک دام مواجه کرده است، اما دامپروری در این استان یک تفاوت قابل توجه به سایر استان‌ها دارد.

حسینی این تفاوت را وجود گله‌های گاومیش در سطح استان عنوان کرد.

وی یادآور شد: گاومیش‌ها در اقتصاد مردم خوزستان اهمیت زیادی دارد و حفظ این دام برای اقتصاد و اشتغال استان بسیار مهم است.

حسینی با تاکید بر اینکه گاومیش وابستگی مستقیم به آب دارد و نیازمند آن است که در طول روز خود را در آب غوطه‌ور کند، افزود: تحمل گاومیش در برابر گرمای شدید و نور مستقیم آفتاب کم است، تابش مستقیم خورشید و تغییرات شدید و ناگهانی دمای ممکن است به منجر به بیماری و حتی مرگ دام شود به همین دلیل گاومیش نیاز حیاتی به غوطه‌ور شدن در آب دارد.

وی تصریح کرد: همچنین گاومیش برای فرار از حشرات موذی نیز به آب نیاز دارد و با آغشته کردن سطح بدن به گل و لای خود را از آسیب آفتاب و حشرات گزنده در امان نگه می‌دارد.

به گفته حسینی؛ تنها در شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان و حمیدیه ۳۰ هزار رأس دام سنگین از جمله گاومیش وجود دارد.

نماینده مردم خوزستان تامین جریان آب برای ادامه حیات این دام مهم و ارزشمند را از اولویت‌های  دانست که مورد توجه مجلس است.

حسینی با اشاره به سفر اخیر معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرمان امام(ره) با استان خوزستان، اظهار کرد: دراین سفر مقرر شد آب مناطق پایین دست سد‌ها با رهاسازی از شوش و اندیمشک تا رفیع را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون آب شهرهای این مناطق که شامل دشت آزادگان، حمیدیه و هویز با بیشترین گاومیش است، تامین شده است.

حسینی همچنین از تامین اعتبار برای جایگزینی گاومیش‌های تلف شده بر اثر خشکسالی خبر داد.

وی از مردم خواست در صورت تلف دام خود بر اثر خشکسالی موضوع را به مسئولان ذی‌ربط برای جایگزینی اعلام کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلش شورای اسلامی بیش از هر چیز ادامه تامین آب را مناطق پر خطر استان خوزستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: نباید اجازه تکرار تنش آبی را بدهیم در غیر این صورت هر اقدامی بی‌نتیجه خواهد بود و هزینه‌ها بدون ثمر است.