۰ نفر

آب زاینده رود به باغ‌های غرب اصفهان رسید

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۸:۳۹
کد خبر: 541929
آب زاینده رود به باغ‌های غرب اصفهان رسید

کمبود بارش‌ها در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده رود و برداشت‌های بی‌رویه از بالادست رودخانه زاینده رود، سبب شده تا هم اکنون تنها ۲۳ درصد از ظرفیت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعبی سد زاینده رود معادل ۳۳۰ میلیون مترمکعب آبگیری شود و کشاورزان و باغداران شرق و غرب اصفهان از پاییز سال گذشته تاکنون کشت و کاری نداشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اعتراض کشاورزان از یک سو و عطش زاینده رود از سوی دیگر مدیران ارشد استانی را بر آن داشت تا در یک توافق مشترک اقدام به باز کردن دریچه سد زاینده رود برای چند روز محدود کنند تا شاید بار دیگر درختان و رودخشک شده لبی‌ تر کنند.

حالا با این تصمیم چند روزی است که خروجی آب سد زاینده رود از ۱۱ به ۷۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است؛ اقدامی که بار دیگر شادی را بر قلب مردم این خطه نشاند و بسیاری از آنان را روی سی و سه پل و پل خواجو برای ابراز شادی گرد هم جمع کرد؛ اما مسئولان اعلام کرده‌اند که این افزایش خروجی سد تنها برای سیراب کردن باغ‌ها و رفع عطش آنها است و هنوز برای شرق اصفهان و خود شهر تصمیمی اتخاذ نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان  گفت: بر اساس مصوبه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی، مقرر شد از روز 9 تیرماه، حجم ۲۵ میلیون مترمکعب آب برای مدت ۱۰ روز با افزایش خروجی سد زاینده رود برای آبیاری باغ‌های اصفهان اختصاص داده شود. حجت‌الله غلامی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر و کاهش میزان بارش‌ها مسئولان را بر آن داشت تا به منظور نجات باغ‌ها به فکر چاره‌ای باشیم، افزود: در این کارگروه مصوب شد که نمایندگان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و نمایندگان صنفی کشاورزان در خصوص نحوه و میزان بازگشایی سد به توافق برسند و بر همان مبنا عمل کنند.  وی طول زاینده‌رود را ۴۰۰ کیلومترعنوان کرد و آن را بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران خواند و اظهارداشت: همچنین در این کارگروه مقرر شد در سه ماهه پایان سال هم به همین حجم آب رها شده کنونی، آب به دیگر کشاورزان نیز تخصیص داده شود.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز  گفت: خروجی آب از سد زاینده رود بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی با حجم محدود و به صورتی مقطعی صرفاً برای جلوگیری از خشک شدن درختان باغ‌های غرب استان افزایش می‌یابد. محمود چیتیان با اشاره به ذخیره 436 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد زاینده رود افزود: با توجه به ذخیره سد زاینده رود آب رها شده تا محدوده کانال نکوآباد جریان دارد و زاینده رود در شهر اصفهان جریان پیدا نمی‌کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان آب ذخیره‌شده در پشت سد زاینده ‌رود حدود 191 میلیون مترمکعب است، گفت: برای جلوگیری از هدررفت آب و سرعت حرکت این مایع حیاتی در بستر زاینده ‌رود و کاهش زمان رسیدن آب به کشاورزان شرق اصفهان، ساماندهی زاینده‌رود طی سال‌های اخیر انجام‌ شده است و این اقدامات ادامه دارد.

حسن ساسانی، مدیرعامل شرکت

آب منطقه ای اصفهان نیز از کشاورزان این استان خواست، بر زمین‌ها و کانا ل‌های درجه ‌یک، دو و سه همچنین جوی‌‌های سنتی خود نظارت داشته باشند تا از هدررفت آب در آنها جلوگیری شود. وی اظهار داشت: گروه‌‌های کنترل به ‌منظور جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز توسط این شرکت تشکیل‌ شده است و به‌صورت شبانه‌ روزی بر برداشت‌های آب در بستر زاینده ‌رود نظارت دارند.

این مسئول به نصب کنتورهای حجمی هوشمند برای سنجش میزان برداشت‌ها نیز اشاره کرده و بیان داشت: برای جلوگیری از برداشت‌‌های غیرمجاز این موضوع با جدیت در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در حال پیگیری است.