۰ نفر

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

افزایش قیمت بنزین تا پایان سال موضوعیت ندارد / تعدیل تدریجی و موردی یارانه‌ های بخش انرژی

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۲۳
کد خبر: 535771
افزایش قیمت بنزین تا پایان سال موضوعیت ندارد / تعدیل تدریجی و موردی یارانه‌ های بخش انرژی

هادی بیگی نژاد با اشاره به اینکه مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی ندارد گفت: حتی در زمان بررسی بودجه۱۴۰۰ نیز هیچ تبصره‌ای در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح نشد، بنابراین هرگونه افزایش قیمتی تا پایان سال، فاقد موضوعیت است.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  بعد از مطرح شدن افزایش قیمت بنزین توسط یکی از نامزدهای ردصلاحیت شده در این خصوص که قیمت بنزین در واقع ۲۰هزار تومان است و باید در نحوه پرداخت یارانه آن، بازنگری شود، برخی زمزمه‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین در فضای عمومی جامعه شنیده شد. موضوعی که باعث شد تا شایعه گرانی بنزین بر سر زبان‌‌ها بیفتد و دست به‌دست در فضای مجازی بچرخد. با گسترش ابعاد موضوع، فیلمی در فضای مجازی پخش شد که در آن ادعا شده بود نمایندگان تصمیم گرفته اند، افزایش قیمت بنزین را از مردادماه کلید بزنند تا با باطل شدن کارت سوخت، هرماه ۱۵ لیتر بنزین به کارت ملی افراد بالای ۱۸سال واریز شود. بلافاصله پس از طرح این شایعات هم مسئولان اجرایی و هم نمایندگان مجلس اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار قرار ندارد.

در همین خصوص، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برخی شایعات در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت: با توجه به اثراتی که افزایش قیمت بنزین در شاخص‌های کلان اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و اساسا سفره‌های مردم دارد، هرگونه تصمیم گیری در این زمینه، باید با مورد توجه قرار دادن جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. تا به امروز هیچ طرح، مصوبه و حتی بحث و تبادل نظری پیرامون افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی نه در کمیسیون انرژی و نه در هیچکدام از کمیسیون‌های مشترک مجلس مطرح نشده است.

بیگی نژاد درباره موضع کلی مجلس نسبت به قیمت بنزین، یادآور شد: مجلس یازدهم از ابتدا اعلام کرده، نسبت به مسائل معیشتی مردم حساس است. نمایندگان مخالف هرگونه تصمیمی هستند که باعث تکانه‌های تورمی افزونتر در زندگی مردم می‌شود. در زمان بررسی بودجه سال۱۴۰۰ نیز هیچ تبصره‌ای در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح نشد، بنابراین هرگونه تغییر در افزایش قیمت بنزین در سال۱۴۰۰موضوعیت نخواهد داشت.

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به مشکلاتی که از تصمیم سازی‌های عجولانه در کشور ایجاد شده، گفت: در گذشته نیز قیمت بنزین، بدون توجه به تبعات اجتماعی، معیشتی و امنیتی افزایش پیدا کرد و کشور آسیب‌های فراوانی را از این تصمیم متحمل شد. این تجربه نباید دیگر تکرار شود. در آینده هم هرگونه تصمیم در خصوص قیمت بنزین باید با بررسی‌های گسترده ابعاد مختلف و به صورت تدریجی عملیاتی شود. اما همانطور که اشاره کردم، حتی به صورت شفاهی هم بحثی در این زمینه در مجلس مطرح نشده است.

حذف یارانه‌های پنهان

بیگی نژاد در خصوص اظهارات برخی نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص حذف یارانه‌های پنهان و پرداخت آن در قالب یارانه‌های نقدی به مردم گفت: موضوع یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران یک مقوله جدی و تخصصی است. اما به هیچ عنوان در کوتاه مدت نمی‌توان این یارانه‌ها که بخش اعظم آن هم یارانه انرژی است را حذف کرد. ناگفته پیداست، هر تصمیمی در حوزه اقتصاد، دامنه وسیعی از تبعات در حوزه‌های گوناگون ایجاد خواهد کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: این طور نیست که یارانه‌های بخش انرژی را بتوان به راحتی حذف کرد. هر تصمیمی در این خصوص بدون توجه به ابعاد دیگر اقتصادی، باعث بروز تکانه‌های شدید تورمی و معیشتی در زندگی اقشار محروم جامعه خواهد شد. بنابراین تصور نمی‌کنم، فرد یا جریانانی بتواند ادعا کند که من یارانه‌های پنهان جامعه را در کوتاه مدت حذف خواهم کرد.

بیگی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در برخی نمونه‌های خاص، مجلس تلاش کرده تا این اصلاح در الگوی مصرف را انجام دهد. مجلس در تبصره‌های بودجه ۱۴۰۰ در برخی صنایع خاص مثل صنایع فولاد یا سیمان، تلاش کرد تا یارانه‌های بخش انرژی واحدهای اقتصادی این صنایع را تعدیل کند. این روند اما به صورت جزئی و تدریجی و درباره برخی صنایع خاص صورت گرفت. اما این ادعا که می‌توان در کوتاه مدت و میان مدت، یارانه‌های بخش انرژی را حذف کرد، به نظرم بیشتر به یک وعده شباهت دارد.