۰ نفر

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

برنامه‌ ریزی وزارت نیرو برای خرید برق از بخش خصوصی / قول اردکانیان برای حل سریع خاموشی‌ های پایتخت

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۹
کد خبر: 530952
برنامه‌ ریزی وزارت نیرو برای خرید برق از بخش خصوصی / قول اردکانیان برای حل سریع خاموشی‌ های پایتخت

موسی احمدی با اشاره به مشکلاتی که خاموشی‌های اخیر در کسب و کار و زندگی مردم ایجاد کرده، گفت: برای حل این مشکل وزیر نیرو دستورات اکیدی صادر کرده تا به سرعت برنامه‌ریزی خرید برق از بخش خصوصی برای تامین برق مورد نیاز کشور انجام شود.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم بوشهر در مجلس در خصوص واکنش نمایندگان به موضوع خاموشی‌های اخیر گفت: در واکنش به مشکلاتی که خاموشی‌ها در فضای کسب و کار و زندگی اجتماعی مردم ایجاد کرده و در بسیاری از مناطق، چند نوبت خاموشی‌های چند ساعته را شاهد هستیم، صبح روز دوشنبه نشستی در کمیسیون انرژی مجلس با حضور همایون حائری معاون وزیر نیرو برگزار شد تا از یک طرف در خصوص رویکردهای وزارت نیرو برای افزایش دامنه‌های تولید و تامین برق، بحث و تبادل نظر صورت گیرد و از سوی دیگر نمایندگان نیز راهکارهای خود را برای حل مشکلات ارائه کنند.

احمدی در ادامه در تشریح خروجی نهایی این جلسه گفت: بر اساس اظهارات مسئولان وزارت نیرو، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که باعث افزایش مصرف برق در کشور شده، مسئله تولید رمزارزها است. حجم بالای برق مصرفی رمزارزها باعث افزایش فشار به شبکه برق کشور و خاموشی‌ها شده است. مورد دوم نیز به بحث خشکسالی‌ها باز می‌شود که ظرفیت‌های تولید برقی آبی کشور را به حداقل رسانده است. از سوی دیگر، شروع فصل گرما باعث شده تا نمودار مصرف برق کشور به دلیل استفاده وسایل سرمایشی در خانه‌ها و ادارات صعودی شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پیشنهاداتی که نمایندگان برای حل مشکل ارائه کردند، گفت: یکی از موضوعاتی که نمایندگان بر روی آن تاکید کردند، بحث استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های خصوصی تولید برق است. به عنوان نمونه در استان بوشهر، ۴الی ۵شرکت بزرگ توزیع برق بخش خصوصی مانند بعثت، ال ان جی و دماوند و... وجود دارند. شرکت هایی که در سال‌های گذشته از ظرفیت‌های آنان برای تامین برق مورد کشور استفاده می‌شد، اما به دلیل عدم حمایت و بدحسابی‌های دولت امروز از مدار تامین برق کشور خارج شده‌اند.

مصائب مردم جنوب در تابستان بدون برق

احمدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که چرا شرکت‌های بخش خصوصی مایل به انعقاد قرارداد با دولت نیستند؟ یادآور شد: نگاه دولت در مواجهه با بخش خصوصی برای خرید برق، مبتنی بر رویکردهای بلندمدت نیست. دولت تنها ۳الی ۴ماه تابستان که مصرف برق در کشور بالاست، قرارداد خرید برق با شرکت‌های بخش خصوصی منعقد می‌کند اما در باقی ماه‌ها آنها را به حال خود رها می‌کنند. از سوی دیگر نحوه پرداخت طلب این شرکت‌ها هم هیچ نظم و برنامه خاصی ندارد و گاهی تا سال‌ها طول می‌کشد. این رفتارها باعث شده تا شرکت‌های تولید برق بخش خصوصی به جای انعقاد قرار داد با دولت به سمت همکاری با شرکت‌های صنعتی بروند.

این نماینده افزود: به عنوان نمونه، شرکت LNG در استان بوشهر یک چنین مسیری را طی کرد و به جای بستن قرارداد با توانیر استان با مجتمع گاز پارس جنوبی جم، قرارداد همکاری منعقد کرد. بر اساس اعلام همایون حائری برای حل این مشکل، وزیر نیرو دستور اکید صادر کرده تا توانیر هرچه سریعتر با شرکت‌های خصوصی قرارداد همکاری مناسبی منعقد کند. این قراردادها باید به صورت بلندمدت و با مورد توجه قرار دادن منافع طرفین بسته شود تا هم منجر به توسعه بخش خصوصی شود و هم بخشی از برق مورد نیاز کشور را تامین کند.

احمدی در تبیین مشکلات استان‌های گرم خیز جنوبی گفت: واقع آن است که در مناطق جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان و خوزستان گرمای هوا بسیار بالاست و مردم از طریق وسایل سرمایشی روزگار خود را می‌گذرانند. مردم این مناطق به درستی توقع دارند، همانطور که استان‌های جنوبی در زمستان گاز مورد نیاز مناطق شمالی کشور را تامین می‌کنند، در فصل تابستان هم استان‌های شمالی در مصرف و تولید برق به گونه‌ای عمل کنند که مردم جنوب کشور، بتوانند در تابستان گرم خاموشی‌های کمتری داشته باشند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در پایان یادآور شد: در استان بوشهر برای مقابله با خاموشی‌ها به ۲۰۰مگاوات برق، نیاز است. بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است، برق مورد نیاز از شرکت‌های بخش خصوصی خریداری شود. ضمن اینکه این ظرفیت در شرکت‌های خصوصی بوشهر وجود دارد که بتوانند بخشی از برق مورد نیاز استان فارس را نیز تامین کنند. در خصوص پایتخت هم وزیر نیرو دستورات اکیدی به مدیرعامل برق استان تهران داده تا به سرعت برنامه‌ریزی برای خرید برق از بخش خصوصی انجام شود تا خاموشی‌های تهران نیز پایان پذیرد.