۰ نفر

بر اساس نظرسنجی اخیر آرگوس؛

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک شد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸
کد خبر: 526224
ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک شد

نظرسنجی اخیر آرگوس نشان داد تولید ایران ماه میلادی گذشته به میزان ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲.۳۵ میلیون بشکه در روز رسید و ایران از کویت پیش افتاده و چهارمین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  آرگوس مدیا اعلام کرد تولید نفت اوپک به دلیل افزایش تولید نفت ایران، ۷۰ هزار بشکه در روز در آوریل افزایش یافت و به ۲۴.۹۶ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رکورد سه ماهه بود. ایران از اکتبر سال ۲۰۲۰ به این طرف ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرده است.

این افزایش تولید با مذاکراتی که برای احیای برجام در جریان است، مصادف شده است. اگر این مذاکرات به سرانجام برسد، تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران برداشته خواهد شد. مقامات آمریکایی می گویند اگر توافقی منعقد شود، معافیت از تحریمها می تواند فورا اجرایی شود و بعضی از تحلیلگران انتظار دارند مذاکرات ظرف مدت شش تا هشت هفته به نتیجه برسد.

تحلیلگران برآورد کرده اند که صادرات ایران دستکم به ۶۵۰ هزار بشکه در روز می رسد که عمده آن به پالایشگاههای چینی خصوصی صادر می شود. این پالایشگاهها تا زمان اعلام دومین سهمیه واردات سال ۲۰۲۱ برای ترخیص نفت بیشتر ایران مشکل دارند و در نتیجه محموله هایی که اخیرا رسیده اند، در مخازن نگهداری می شوند.

دومین افزایش بزرگ تولید مربوط به عربستان سعودی بود. با این حال این کشور همچنان حدود یک میلیون بشکه در روز پایینتر از سهمیه ۹.۱۲ میلیون بشکه در روز که تحت توافق اوپک پلاس تعیین شده است، تولید می کند. ریاض قرار است یک میلیون بشکه در روز کاهش تولید داوطلبانه خود را به تدریج احیا کند و ۲۵۰ هزار بشکه در روز در ماه مه و ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ژوئن و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژوییه به تولیدش اضافه کند. افزایش فصلی مصرف داخلی نفت به معنای آن خواهد بود که رشد تولید به صادرات بالاتر این کشور منتهی نخواهد شد.

طبق نظرسنجی آرگوس، تولید بالاتر عربستان سعودی و ایران، کاهش تولید در شمال و غرب آفریقا را جبران کرد. تولید لیبی ماه گذشته ۵۰ هزار بشکه در روز و تولید آنگولا و نیجریه مجموعا ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

مجموع تولید اوپک پلاس شامل ۹ تولیدکننده غیرعضو اوپک و بدون در نظر گرفتن ایران، لیبی و ونزوئلا که از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف هستند، در آوریل ۲۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت اما پایین سهمیه تولید ۳۵.۲ میلیون بشکه در روز ماند.