۰ نفر

تحلیل جامعی بر پتروشیمی زاگرس

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبر: 487846
تحلیل جامعی بر پتروشیمی زاگرس

چین بزرگترین مصرف کننده متانول بوده و کشورهای اروپایی نیز با توجه به محدودیت دسترسی به گاز طبیعی و ملاحظات محیط زیستی پیرامون زغال‌‎سنگ، در زمینه تولید حرف چندانی برای گفتن ندارند. به همین جهت تأمین بازار این قاره عمدتاً از محل کشورهای دارای ذخایر گاز فراوان صورت می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در میان کشورهای آسیایی بازار هند با رشد سالانه حدوداً 10 درصدی طی ده سال اخیر و واردات حدود 2 میلیون تنی عاملی برای تقویت تقاضا بوده است. همچنین کره جنوبی نیز به مدد صنایع بزرگ پتروشیمی و حمل ‌و نقل، تقاضای باثباتی در حدود 2 میلیون تن دارد. آمریکای شمالی هم اکنون واردکننده خالص متانول است، اما با توجه به دسترسی به منابع غنی نفت و گاز و برنامه‌های توسعه‌ای صنعت، پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آتی به کلی خودکفا شود. بنا به آمار منتشره 65 درصد از کل تولید متانول مستقیماً از فرآوری گاز طبیعی و 35 درصد از فرآوری زغال‌سنگ به دست می‌آید. شرکت پتروشیمی زاگرس نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان متانول در جهان می‌باشد. همان‌طور که در شکل زیر مشخص است، زاگرس چهارمین شرکت بزرگ تولیدکننده متانول با ظرفیت اسمی 3.3 میلیون تن در سال می‌باشد.

11

متانول ساده‌ترین نوع الکل و یا همان متیل الکل است. این ماده را می‌توان به عنوان یکی از مواد پایه صنعت پتروشیمی طبقه‌بندی کرد. متانول از منابع مختلفی از جمله گاز طبیعی (متان)، زغال‌سنگ و سوخت‌های مایع تولید می‌گردد. متانول به عنوان یک ماده خام، قابلیت تبدیل به محصولات مختلفی را دارا است. امروزه متانول به عنوان ماده‌ی اولیه در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، سوخت پاک و بسیاری از صنایع دیگر به کار می‌رود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • تولید فرمالدئید جهت تهیه MDF و Plywood
  • تولید رزین ملامین برای تهیه انواع ظروف، کلید و پریز و انواع چسب‌های صنعتی
  • تولید اسید استیک به منظور تولید VAM و استات سلولز در صنایع نساجی
  • تهیه پلی متیل متاکریلیت (PMAA)برای تولید انواع لامینیت‌ها
  • تهیه MTBE جهت ارتقاء درجه آرام سوزی بنزین
  • تهیه دی متیل اتر (DME)جهت جایگزینی سوخت دیزل
  • مخلوط سازی با بنزین جهت سوخت اتومبیل‌ها
  • تولید اتیلن و پروپیلن به عنوان ماده اولیه صنایع پتروشیمی

 

22

 

برخی محصولات نهایی

صنعت پایین دستی

رزین، رنگ، چسب، مولد منفجره

فرمالدئید

سوخت کامل، ترکیب با بنزین، سوخت خانگی

سوخت

حلال، مصارف پاک کنندگی، رنگ، فیلم عکاسی، قالی

حلال

اتیلن، پلی اتیلن، پروپیلن، صنایع بسته بندی، لوله

متانول به اولفین

اکتان افزا، لاستیک بوتیل، افزودنی روغن صنعتی

محصولات اکتان افزای سوختی

کاربرد در صنایع نساجی، پزشکی، شیمیایی

استید استیک

سوخت جایگزین گاز مایع، قابل تبدیل به پروپیلن

دی متیل اتر

کاربرد در صنایع نساجی و پلاستیک

متیل متاکریلات

 

تولیدکنندگان متانول در بورس

سهم

شرکت

محصولات

محصولات جانبی

سرمایه

نسبت صادرات

زاگرس

پتروشیمی زاگرس

متانول

بخار

2،400،000

93%

شخارک

پتروشیمی‌ خارک‌

متانول

بوتان، پروپان و پنتان

6،000،000

100%

شفن

پتروشیمی فناوران

متانول

اسید استیک

950،000

62%

 

سهامداران

سهامدار/دارنده

سهم(M)

درصد

شرکت گروه گسترش نفت وگازپارسیان

814

33.900

شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا

460

19.160

شرکت گروه صنعتی شیمی پوشینه

427

17.780

شرکت الیاف صنعتی مروارید

381

15.880

شرکت صنعت مرواریدارم

47

1.960

 

فرآیند تولید شرکت زاگرس به صورت زیر است:

 

33333

جهت مشاهده تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بازار سهام به وبسایت باشگاه مشتریان کارگزاری مبین‌سرمایه مراجعه فرمایید.

همان‌طور که مشخص است مواد اولیه لازم برای تولید متانول، گاز خوراک و گاز اکسیژن می‌باشند که آن را از شرکت پتروشیمی مبین دریافت می‌کند. همچنین این شرکت یوتیلیتی مورد نیاز خود را (برق، نیتروژن و...) نیز از پتروشیمی مبین تأمین می‌نماید. محصول عمده شرکت متانول می‌باشد؛ البته در کنار آن به عنوان محصول جانبی بخار تولید نموده و به همان شرکت پتروشیمی مبین فروش دارد. ظرفیت اسمی تولید متانول شرکت 3،300،000 تن بوده و ظرفیت اسمی تولید بخار شرکت 7،365،600 تن می‌باشد. در نمودار زیر روند تولید متانول و بخار شرکت بر حسب تن آورده شده است:

 

55555

 

نرخ فروش متانول زاگرس موثر از عوامل مختلفی است؛ نرخ جهانی متانول، دلار، میزان تقاضا و عرضه و... . برای سال 1399 نرخ متانول در حدود 220 دلار و میانگین نرخ دلار در حدود 220،000 می‌باشد که حدود 10 درصد تخفیف در مقایسه با نرخ جهانی وجود دارد. پیش‌بینی نرخ متانول به صورت زیر می‌باشد (همان‌طور که ملاحظه می‌کنید به واسطه افزایش نرخ جهانی متانول و نرخ دلار، روند نرخ فروش ماهانه شرکت در کل صعودی بوده است):

66666666

1

 

قسمت اعظم بهای تمام شده (در حدود 80%) مربوط به مواد مستقیم می‌باشد که همه آن از شرکت پتروشیمی مبین دریافت می‌شود، بعد از آن سربار و دستمزد مستقیم به ترتیب در جایگاه دوم و سوم از بهای تمام شده را تشکیل داده‌اند.

88888888888

همان‌طور که اشاره نمودیم مواد مستقیم شرکت شامل گاز طبیعی و گاز اکسیژن است که شرکت از پتروشیمی مبین دریافت می‌کند. نکته مثبتی که وجود دارد استفاده از گاز طبیعی در این شرکت است. در بسیاری از شرکت‌ها (در خارج از کشور) از زغال‌سنگ استفاده می‌شود که هزینه تولید را بسیار بالا برده و علاوه بر آن آلودگی زیادی نیز دارد، که محدودیت‌هایی را هم برای تولید ایجاد می‌کند. این موضوع ضرورت بررسی وضعیت قیمتی این دو ماده را ضروری می‌سازد، زیرا علاوه بر عوامل گفته شده این موارد نیز مؤثر بر نرخ فروش متانول تأثیر دارند.

  • گازطبیعی

کشورهای روسیه، ایران، قطر، ایالات متحده، عربستان سعودی، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه و چین ده کشور دارای بزرگترین ذخایر گازی دنیا هستند. طی سال‌های دهه 2000 میلادی با سرمایه‌گذاری عظیم صورت گرفته در این بخش، تسهیل عرضه گاز طبیعی و همچنین توسعه فناوری نفت شیل، بازار گاز با کاهش قیمت و نوسانات قیمتی مواجه شده است. هم اکنون میانگین نرخ گاز در هنری هاب حدود 9 سنت بر مترمکعب می‌باشد.

  • زغال سنگ

کشورهای چین، ایالات متحده، استرالیا، هند، اندونزی، روسیه، آفریقای جنوبی، آلمان، مجارستان و قزاقستان بزرگترین تولیدکنندگان دنیا هستند. صنایع فلزی و نیروگاهی و کوره‌های حرارتی رقیب جدی و پرمصرف زغال‌سنگ بوده و باعث رشد قیمت این نهاده می‌شوند. محدودیت‌های محیط زیستی نیز عاملی محدودکننده به شمار می‌آیند.

قسمت اعظم هزینه‌های عمومی و اداری مربوط به هزینه حمل است، که به ازای هر تن متانول حدوداً 50 دلار می‌باشد. یکی از عوامل مؤثر بر نرخ حمل کشور صادراتی مقصد است؛ برای مثال اگر صادرات به هند باشد در حدود 35 دلار خواهد بود یا اگر صادرات به چین باشد، در حدود 50 دلار خواهد بود. به دلیل اینکه صادرات زاگرس به چین بیشتر از هند است، نرخ حمل به ازای هر تن متانول حدود 50 دلار می‌باشد. افزایش نرخ دلار از یک سمت به نفع شرکت از نظر افزایش نرخ فروش است، اما باید به این نکته توجه کرد که هزینه حمل نیز افزایش پیدا می‌کند! بر اساس مفروضات و توضیحات گفته شده سود هر سهم در حدود 1850 تومان پیش‌بینی می‌شود.

برای اطلاع از اخبار بورس و مطالعه نکات تحلیلی به صفحه اینستاگرام کارگزاری مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین تحلیل مراجعه کنید.

بررسی میان‌مدت تکنیکالی سهم

888

 

در تصویر بالا نمودار سهم زاگرس در تایم روزانه را مشاهده می‌کنید. همانگونه که در تصویر مشخص است، قیمت پس از شکست یک تراکم هم اکنون در حال رشد به سمت اهداف مشخص شده می‌باشد. تحلیل نسبتی شاخص گروه پالایشی به شاخص کل نیز این روند صعودی و پتانسیل رشد بیشتر نسبت به شاخص کل را تأیید می‌کند. برای همراهی سهم تا هدف میان‌مدت پیش رو را به عنوان حد سود و در صورت ثبت کف‌های جدید آن محدوده را به عنوان حد ضرر در نظر بگیرید.