۰ نفر

با دستور رییس‌جمهور انجام شد؛

بهره برداری مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی

۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۲
کد خبر: 484946
بهره برداری مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی

مخازن متمرکز ذخیره‌سازی پارس جنوبی به ارزش ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲۲۰ میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، پروژه احداث تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی که امروز (پنجشنبه، ششم آذرماه) با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید به‌منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی تعدادی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی با ظرفیت اسمی 640 هزار مترمکعب معادل 4 میلیون بشکه اجرا شد.

در این پروژه به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، هشت دستگاه مخزن هر یک به ظرفیت 80 هزار مترمکعب (500 هزار بشکه) و در مجموع با ظرفیت 640 هزار مترمکعب به‌صورت سقف شناور و دو دستگاه مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزار دقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و بوسترهای انتقال میعانات و پمپ‌های مربوطه و ساختمان‌های صنعتی و اداری، ساخته شده است.

این مخازن ظرفیت تأمین خوراک روزانه 480 هزار بشکه میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از طریق ایستگاه‌های پمپاژ این پالایشگاه در ضلع غربی تأسیسات و نیز ارسال میعانات گازی به سمت گوی شناور (SPM) شماره 1 و 2 از طریق خطوط 30 اینچ ورودی - خروجی تا سقف 600 هزار بشکه در روز را دارند.

پروژه ساخت تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی در قالب سه پروژه EPC1 ،EPC2 ،EPC‌3 (مهندسی، تأمین تجهیزات و اجرا) ازسوی پیمانکاران و مشاوران ناردیس طرح‌های انرژی، شرکت ماشین‌سازی اراک و شرکت مهندسین مشاور پارس اجرا و با تأمین سرمایه از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و تسهیلات صندوق توسعه ملی (ماده 12 قانون رفع موانع تولید) اجرا شده است.

پروژه ساخت تأسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی برای 160 نفر ماه اشتغال ایجاد کرد که با توجه به بهره‌برداری پروژه هم‌اکنون 50 نفر در این پروژه حضور دارند.