۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

غول نفتی از آینده ال ان جی می‌گوید/ تضمین نرخ رشد سالانه تقاضا به میزان ۴درصد

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸
کد خبر: 468585
غول نفتی از آینده ال ان جی می‌گوید/ تضمین نرخ رشد سالانه تقاضا به میزان ۴درصد

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که مصرف ال ان جی در دنیا سالانه با نرخ 4 درصد رشد خواهد کرد که این موضوع جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش می‌دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ درحالی برخی مسئولین شرکت ملی پالایش و پخش، سرمایه گذاری در حوزه ال ان جی را به دلیل ارزش افزوده پایین فاقد توجیه می دانند که آمارها حاکی از نرخ رشد مصرف سالانه 4 درصدی در این حوزه است.

گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی  گفته می‌شود که موقتاً برای ذخیره‌سازی به حالت مایع تبدیل شده‌است. ال‌ان‌جی، بیشتر شامل متان (بیش از ۹۰ درصد) است.

از مزایای این سوخت می توان به دانسیته یا قدرت بالای چگالش انرژی بالاتری نسبت به سوختهای گازی دیگر اشاره کرد، زیرا به شکل مایع ذخیره می شود. همچنین مسافت پیمایش بیشتر و وزن کمتر مخازن ذخیره، استفاده از آن را در خودروهای کوچکترامکان پذیر می سازد.

اعتقاد رویال شل در خصوص آینده مصرف ال ان جی در دنیا

در این رابطه دیلا ری ونتر، معاون اجرایی شرکت رویال شل هلند معتقد است که همچنان گاز بعنوان جز جداناپذیر سبد انرژی مصرفی در دنیا خواهد ماند.

وی درخصوص استراتژی شرکت شل درباره سرمایه گذاری در حوزه ال ان جی گفت: ما قاطعانه اعتقاد داریم که گاز بخش مهمی از ترکیب سبد مصرف انرژی  در دنیا باقی خواهد ماند. همچنین ما از چشم انداز بلند مدت LNG نیز کاملاً مطمئن هستیم و انتظار رشد تقاضای سالانه 4 درصدی را برای این بخش از حوزه انرژی داریم.  هیچ چیز دیگری در سیستم انرژی مبتنی بر کربن وجود ندارد که انتظار می رود با آن سرعت رشد کند.

دی لا افزود: در سیستم مصرف انرژی های بر پایه کربن، هیچ ماده ای به میزان ال ان جی کاربرد نخواهد داشت. اما این حقیقت را نیز نمی توان انکار کرد که شیوع کرونا سبب شده تا گردش مالی بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی با اخلال روبرو شود و این موضوع قطعا در کوتاه مدت سبب تاخیر در راه اندازی پروژه های نفتی خواهد شد که البته شرکت رویال شل نیز از این موضوع مستثنی نیست. اما برنامه ها و استراتژی های بلندمدت شرکت در حوزه سرمایه گذاری برای ال ان جی تغییر محسوسی ندارد.

وی در خصوص تغییر رویه شل در برابر تامین نیاز مشتریان خود گفت: درست است که استراتژی های اصلی شرکت رویال شل از 100 سال پیش تدوین شده اما در حال حاضر ترجیح می دهیم از سمت مشتریان عمده به سوی جذب مشتریان خرد که اغلب متقاضی ال ان جی هستند چرخش کنیم. چراکه معتقدیم تقاضای رو افزون ال ان جی می تواند سودآوری شل را تضمین کند.

انرژی های تجدیدپذیر تا چه حد می توانند برای تقاضای ال ان جی مخاطره آمیز باشند؟

به گفته معاون اجرایی رویال شل، رسیدن به نهایت اهداف تعیین شده در توافق پاریس مدت زمانی طولانی می طلبد. همچنین طبق برآوردها، بیش از 30 سال طول می کشد که سهم انرژی الکتریکی در صنایع دنیا از مرز 20 درصد کنونی به 50 درصد افزایش یابد. از این رو نمی توان گفت که انرژی های تجدیدپذیر مخاطره جدی برای تقاضای ال ان جی در دنیا هستند.

حضور جو بایدن بعنوان رئیس جمهور آمریکا خللی در استراتژی انرژی این کشور وارد نخواهد کرد

دیلا ری در خصوص تاثیر انتخابات آمریکا بر استراتژی انرژی این کشور و تقاضای ال ان جی گفت: برنامه ریزی های حوزه انرژی در امریکا قدمت 100 ساله داشته و با تغییر روسای جمهور این کشور، تغییر محسوسی در رویه استراتژی های انرژی آمریکا وارد نمی شود.