۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط بهای نفت به کف ۹۰روزه/ هراس از افت تقاضای سوخت و مواضع اوپکی‌ها

۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۲۰:۴۰
کد خبر: 464535
 سقوط بهای نفت به کف ۹۰روزه/ هراس از افت تقاضای سوخت و مواضع اوپکی‌ها

درحالی قیمت نفت به کمترین میزان خود از ماه ژوئن رسیده که بی‌میلی پالایشگاه‌ها به خرید نفت و مواضع جدید برخی از اعضای اوپک مبنی بر تردید در تدوام کاهش تولید از مهمترین دلایل افت قیمت عنوان شده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در آخرین روز معاملاتی هفته جاری قیمت نفت در پی تداوم روند نزولی که از اواخر روز چهارشنبه به خود گرفته بود، با افت بیش از سه درصدی نسبت به روز قبل روبرو شد.

در این میان شاخص برنت با عقب نشینی 2.7 درصدی به رقم به 42 دلار و 93 سنت کاهش یافت. این عدد کمترین میزان از روز 5 ژوئن است.

شاخص وست تگزاس اما با افت بیشتری روبرو بوده و تا کنون با کاهش 3.2 درصدی به رقم 40 دلار و 17 سنت بازگشت که کمترین میزان از روز سوم ژوئن به حساب می‌آید.

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر افت شدید قیمت نفت در دو روز اخیر، انتشار آمارهایی از افت تقاضای پالایشگاه‌های نفت خام در چین و آمریکا بود.

در آمریکا با پایان یافتن فصل تابستان و افت تقاضای  فصلی سوخت، اغلب پالایشگاه ها اقدام به تعمیرات اساسی سالانه خواهند نمود که این موضوع به شدت بر تقاضای نفت خام تاثیرگذار است.

همچنین اخباری در خصوص حجم بالای گازوییل و بنزین ذخیره شده در انبار اغلب پالایشگاه‌های امریکا رسیده که این موضوع سبب هراس معامله گران نفتی از افت تقاضای نفت خام شده است.

از سوی دیگر آمار گمرکات چین نیز موید این مطلب است که پالایشگاه‌های این کشور در سپتامبر کمترین میزان خرید نفت در شش ماهه اخیر را ثبت کرده‌اند. مهم ترین دلیل این موضوع نیز، بهره برداری از نفت‌های انبار شده در ماه‌های اخیر توسط پالایشگاه داران چینی عنوان شده است.

در مجموع با وجود افت ذخایر نفتی امریکا به نظر می‌رسد رسیدن فصل سرد و پیش بینی افت بیش از حد تقاضا برای سوخت به سبب کرونا نسبت به سال‌های قبل می‌تواند تا حد زیادی قیمت نفت را در محدوده‌های فعلی حفظ کرده و توان قرار گرفتن در روند صعودی را از این کامودیتی بگیرد.

البته در کنار عوامل ذکر شده باید مواضع جدید اعضای اوپک مبنی بر ادامه روند کاهش تولید نفت را نیز بر کاهش قیمت موثر دانست. روز گذشته وزیر انرژی عراق اعلام کرد که کشورش از ابتدای سال آینده میلادی بر توافق کاهش تولید پای بند نخواهد بود. همچنین روسیه نیز این طور نشان داده که چندان رغبتی به تداوم کاهش تولید نداشته و احتمالا تغییر رویه دهد.