۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عراق بیش از گذشته به ایران وابسته می‌شود/ همسایه غربی بر سر دو راهی

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۳۵
کد خبر: 457210
عراق بیش از گذشته به ایران وابسته می‌شود/ همسایه غربی بر سر دو راهی

کمبود شدید گاز در عراق و تعهد به کاهش تولید نفت از سوی این کشور، عراق را بیش از گذشته به ایران وابسته می‌کند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در حالی عراق هر ساله در تامین برق مورد نیاز خود دچار مشکل است که اخیر با تعهد به کاهش تولید نفت در اوپک پلاس و در نتیجه کاهش تولید گاز، بر چالش کمبود برق این کشور افزوده شده است.

عراق مجموعا توان تولید 16 تا 18 گیگاوات برق را دارد که این میزان در گرمای 50 درجه تابستان به هیچ وجه پوشش دهنده نیاز این کشور به برق را نمی‌دهد.

از سوی دیگر عراق بعنوان یکی از اعضای اوپک، متعهد به کاهش تولید نفت است و این درحالیست که عراق در ماه‌های گذشته چندان پایبندی به این توافق نداشته اما با فشارهای اوپک پلاس ملزم به کاهش تولید نفت شده است.

در این بین زمانی چالش کمبود برق در عراق عمیق‌تر می‌شود که این کشور در پی کاهش تولید نفت، اجبارا افت تولید گازهای همراه به منظور تولید برق را نیز متحمل خواهد شد. عراق متعهد شده تا پایان ماه آگوست به تعهد 100 درصدی در کاهش تولید نفت پایبند شود.

از سویی دیگر  در حال حاضر، ایران 1.2 گیگاوات برق عراق را تامین می‌کند که این موضوع همیشه باعث دلخوری واشنگتن از بغداد شده است.

اما کمبود انرژی برق در عراق شوخی بردار نبوده و سبب بروز بحران‌های اجتماعی و سیاسی شدیدی شده است. گفتنی است اخیرا مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با بحران های سیاسی ناشی از کمبود برق دست و پنجه نرم می‌کند به ویژه این بحران ها زمانی پُررنگ تر شد که دو معترض عراقی در جریان اعتراضات به کمبود شدید برق کشته شدند. اما همچنان الکاظمی دولت‌های قبل را مقصر بحران کنونی کمبود برق می‌داند.

ولی نکته دیگری که سیاسیون عراقی را مشغول به خود کرده، سیگنال‌های منفی واشنگتن درباره تداوم وابستگی عراق به انرژی ایران است. از این رو در ماه جاری الکاظمی قرار است در سفر به ایالات متحده در این باره نیز با آمریکا گفتگو کند.

اما از نظر کارشناسان انرژی، نه تنها وابستگی عراق به انرژی ایران در اثر تحریم های امریکا کاهش نخواهد یافت، بلکه با تداوم کاهش تولید نفت این کشور، ایران تا 10 سال آینده در بازار انرژی عراق، بی رقیب خواهد ماند. ولی این موضوع همت مسئولان کشورمان را در جهت کسب هرچه بیشتر سهم از بازار انرژی عراق را می‌طلبد.