۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تامین یوتیلیتی عسلویه با حداکثر ظرفیت در مبین انرژی خلیج فارس/ دور زدن تحریم‌ها با بومی سازی ٣۶٠٠قطعه استراتژیک

۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۵
کد خبر: 449149
تامین یوتیلیتی عسلویه با حداکثر ظرفیت در مبین انرژی خلیج فارس/ دور زدن تحریم‌ها با بومی سازی ٣۶٠٠قطعه استراتژیک

در حالی نیروگاه برق مبین انرژی خلیج فارس نیاز مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را با حداکثر ظرفیت، تامین می کند که ضرورت تامین برق منطقه سبب می‌شود که مبین لحظه ای توقف نداشته باشد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس روز جاری در محل پژوهشگاه صنعت نفت با حضور ٨۶ درصدی سهامداران برگزار شد.

در این جلسه علیرضا شمیم مدیرعامل شرکت توضیحاتی را در خصوص عملکرد مبین انرژی خلیج فارس در سال مالی منتهی به اسفند ٩٨ ارایه کرد .

وی در ابتدا به تشریح پروژه های در دست احداث این شرکت پرداخت و گفت: پروژه تغییر مسیر و جنس لوله های GRP واحد‌های آبگیر به کربن استیل در مراحل پایانی قرار دارد و اندکی به دلیل شرایط کرونایی و تعطیلی برخی واحد‌های فولاد مبارکه به تاخیر افتاد اما در حال حاضر با ظرفیت کامل در حال انجام است.

راه اندازی آزمایشی یک دستگاه بویلر ٣۵٠ تنی که سرمایه گذاری ١١میلیارد تومانی و ۶ میلیون یورویی داشته، با موفقیت انجام شده است.

همچنین پروژه آب شیرین کن جهت افزایش ظرفیت تولید آب شیرین نیز به مرحله پیش  راه اندازی رسیده است.

وی تأثیر دستاوردهای تولید در سال ٩٨ را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: تولید شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ افزایشی بوده و دلیل آن در سرویس قرار گرفتن برخی از پلنت‌های فاز دوم عسلویه است که تامین یوتیلیتی آنها جزو تکالیف مبین نبوده، با توجه به اینکه تامین کننده یوتیلیتی آنها هنوز به سرویس نیامده ما از این فرصت استفاده کردیم و مشتری ها را جذب و قرارداد ٢۵ ساله منعقد کردیم و با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستیم. بطوری که ظرفیت‌های خالی در زمینه تولید اکسیژن و برق نیز در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل پتروشیمی مبین اظهارکرد: می توان گفت که تقریبا ۴٧ درصد درآمد شرکت از این دو محصول تامین می‌شود. در حال حاضر نیروگاه برق ٩۶ درصد برق تولید می کند و این در حالی است که در دنیا نیروگاه باید با ٨٠ درصد ظرفیت فعالیت کند و ٢٠ درصد رزرو باقی بماند اما مبین انرژی خلیج فارس به دلیل نیاز مشتریان با حداکثر توان در حال تولید است. بر این اساس بخش تعمیرات و روتین‌های سالیانه به خصوص واحد ازت و نیروگاه که فوق العاده مهم هستند بصورت روتین و در زمان تعیین شده چک و تعمیر می شوند.

اما پروژه مهمی که در سال گذشته به مرحله پیش راه اندازی رسید، پروژه استهصال آب DEASEL از پساب صنعتی بود که این پروژه تاکنون پیشرفت ٧۵ درصدی رسیده است. مدیرعامل در خصوص این پروژه گفت: با راه اندازی این پروژه بطور کامل، از ریخته شدن ۵٠٠ مترمکعب آب در ثانیه به دریا جلوگیری می شود که می توان از آن بعنوان آب برای فضای سبز و همچنین آب صنعتی استفاده مجدد کرد.

از دیگر پروژه‌های مهم این شرکت در سال گذشته می توان به بروزرسانی انبار قطعات یدکی و جایگزینی کنترل و لوله های بویلر اصلی نیروگاه اشاره کرد.

در ادامه شمیم به دستاوردهای مالی شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیگری مستمر و اخذ نرخ سرویس های جانبی از شورای رقابت، پرداخت سود سنوات قبل تا سال ٩٧ و پیگری مجوز نرخ گاز ١٣٢٠ ریالی برای سوخت نیروگاه و صرفه‌جویی ٢۵٠ میلیارد تومانی از مهم ترین دستاوردهای مالی شرکت در سال گذشته بود.

همچنین در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی مبین نیز شمیم گفت: دریافت گواهینامه عدم آلایندگی زیست محیطی برای ١٠ سال متوالی که سبب صرفه جویی ریالی از بابت عدم پرداخت جریمه قابل توجهی برای شرکت شده است.

همچنین شرکت موفق به اخذ مجوزات لازم برای واگذاری ضایعات غیر قابل فروش شد.

اما لازم به ذکر است که به گفته محبی فر مدیرمالی هلدینگ خلیج فارس، هنوز تصمیمی در خصوص افزایش سرمایه مبین گرفته نشده و فعلا خبری از افزایش سرمایه نیست و امیدوارند که تا پایان سال ٩٩ تصمیم گیری شود.

محبی فر همچنین در خصوص عدم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مبین گفت: این افزایش سرمایه باید برای سهامداران عمده منفعتی حاصل شود اما بررسی های که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این افزایش سرمایه به نفع سهامداران نیست.

گفتنی است در پایان مجمع تقسیم سود ١٨۵٠ ریالی به تصویب سهامداران رسید که مقرر شد سود سهام شرکت مبین انرژی خلیج فارس از طریق سامانه سجام پرداخت شود.