۰ نفر

باک خالی تاکسی‌های اینترنتی

۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 440942
باک خالی تاکسی‌های اینترنتی

آبان سال گذشته بود که بنزین از هزار تومان به 1500 سهمیه‌ای و 3000تومان آزاد افزایش قیمت یافت که البته با حاشیه‌هایی همراه بود. پس از اعلام سهمیه خودروهای عمومی و تاکسی‌های شخصی، مشخص شد سهمیه‌ای برای تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های تلفنی در نظر گرفته نشده است.

به این ترتیب یکی از گروه‌هایی که با اعمال سهمیه‌بندی بنزین با مشکل مواجه شدند، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بودند؛ ۶۰ لیتر بنزین بدون شک کفاف پیمایش‌های طولانی آنها را نمی‌داد و این موضوع می‌توانست به طور کلی عملکرد این شرکت‌ها و شغل هزاران نفر را در معرض تهدید قرار دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، سروصدای رانندگان و شرکت‌ها به‌سرعت در فضاهای خبری پیچید و درنهایت به گوش مسؤولان این حوزه رسید. از این رو اتاق اصناف پیشنهادات خود را مبنی بر چگونگی پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بنزین مطرح کرد. بر اساس پیشنهاد اتاق اصناف ایران، سهمیه بنزین به تاکسی‌تلفنی‌ها نیز اختصاص یافت و مورد تأیید کمیته سه‌نفره نمایندگان وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت. طبق مصوبه سال گذشته مقرر شد تاکسی‌های اینترنتی به میزان پیمایشی که در ماه دارند مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین آزاد با بنزین سهمیه‌ای به حساب آنها واریز شود.

در آن زمان امیر وکیل زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره سهمیه تاکسی‌های اینترنتی اعلام کرد: به کلیه رانندگان مورد تأیید از سوی شرکت‌های معتبر که دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا شهرداری‌ها بوده و مورد تأیید وزارت کشور هستند، در صورتی که در ماه بیش از ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند، ابتدای ماه بعد، اعتبار سهمیه معادل اختلاف قیمت سوخت آزاد و یارانه‌ای پیمایش، تخصیص داده می‌شود.

سازوکار به این صورت بود که اعتبار در نظر گرفته شده برای واریز به حساب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی با شرایط خاصی انجام شود تا انحراف نداشته باشد. از این رو، مبلغ موردنظر به حساب مالک خودرو یا نماینده قانونی که شرکت معتبر کارفرمایی معرفی کرده واریز می‌شود.

مابه‌التفاوت سهم کیست؟

تنها رانندگانی مشمول دریافت اعتبار خرید سوخت خواهند شد که طی هفته بیش از ۴۷ کیلومتر پیمایش داشته باشند که مقدار آن هفت لیتر به ازای هر صد کیلومتر است و سقف ۳۰۰ لیتر برای آن در نظر گرفته شده است. رانندگانی که این اعتبار را دریافت نکرده‌اند ممکن است دو علت داشته باشد؛ یا به سقف ۴۷ کیلومتر در هفته دست پیدا نکرده‌اند یا در استعلام‌هایی که وزارت کشور از رانندگان انجام می‌دهد اختلالاتی وجود دارد که باید برطرف شود و می‌تواند به پلاک خودرو، اطلاعات حساب و مواردی از این قبیل مربوط باشد. سهمیه در نظر گرفته شده از طرف وزارت کشور تا سقف ۳۰۰ لیتر است که پاسخگوی حدود 4000 کیلومتر پیمایش است، اما برخی رانندگان ممکن است بیش از این میزان پیمایش داشته باشند که برای این دسته از رانندگان به ازای هر صد کیلومتر پیمایش ۱۵هزار تومان کمک‌هزینه دریافت خواهند کرد.

گلایه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

برخی رانندگان به شرکت‌های کارفرمای خود اعتراض دارند و می‌گویند نه تنها مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین برایشان واریز نشده، بلکه شرکت هیچ کمکی برای تهیه ماسک، دستکش و طلق صندلی راننده در شرایط شیوع ویروس کرونا نکرده است. همچنین با توجه به افزایش قیمت بنزین و رکود شدید بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا و بدقولی وزارت کشور مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بنزین و با توجه به تورم موجود در سال جدید و افزایش شدید قطعات و خدمات خودرو، نه تنها قیمت‌های سفرهای تاکسی‌های اینترنتی افزایش نداشته، بلکه کاهش قیمت‌ها نیز اتفاق افتاده است. این در حالی است که رانندگان از امکاناتی همچون بیمه و سایر مزایا برخوردار نیستند و مقدار 5/1درصد از قیمت سفر را علاوه بر حق کمیسیون ۱۵ درصدی، بابت عوارض شهرداری پرداخت می‌کنند.

کدم از سوی شرکت کارفرما  از دسترس خارج شد

برخی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی معتقدند مسافران در نظرسنجی بعد از اتمام سفر که برای راننده می‌دهند، بیشتر توجه کنند. یک راننده اسنپی می‌گوید با بنزین 3000 تومانی سوختگیری می‌کنم، اما با این کرایه‌ها به صرفه نیست که این کار را ادامه دهیم، اما چاره‌ای نداریم به دلیل این‌که مجبوریم برای خانواده نان حلال ببریم. شرکتی که در آن مشغول به کار هستم قبلاً سهمیه بنزین واریز می‌کرد ولی از امسال دیگر واریزی نداشته و باید از جیب خودمان بنزین بزنیم. یک راننده دیگر نیز اعلام کرد: با شیوع ویروس کرونا همه لوازم بهداشتی را در ماشین قرار دادم، اما متاسفانه نظرسنجی نادرست برخی مسافران باعث شد چند روز نتوانم سر کار بروم و کد بنده از سوی شرکت کارفرما از دسترس خارج شده بود.

پاسخ شرکت‌ها

حسین هزارجریبی، معاون عملیات اسنپ در این باره گفت: از وقتی بنزین گران شده، پرداخت مابه‌التفاوت بنزین آزاد و سهمیه‌ای در چند مرحله انجام شده و همچنان در حال انجام است.

نگار عرب، مدیر روابط عمومی شرکت تپ‌سی هم درباره پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌ای عنوان کرد: وزارت کشور واریز سهمیه بنزین مربوط به تاریخ 21 اسفند الی 20 فروردین را با تاخیر حدوداً یک ماه، شنبه 27 اردیبهشت انجام داده است. وی درباره اعتراض رانندگان هم بیان کرد: رانندگانی مشمول دریافت سهمیه بنزین می‌شوند که طی هفته بیش از ۴۷ کیلومتر پیمایش داشته باشند و این سهمیه معادل هفت لیتر به ازای هر صد کیلومتر است و سقف ۳۰۰ لیتر برای آن در نظر گرفته شده است. رانندگانی که این اعتبار را دریافت نکرده‌اند ممکن است دو علت داشته باشد؛ یا به سقف ۴۷ کیلومتر در هفته دست پیدا نکرده‌اند یا در استعلام‌هایی که وزارت کشور از رانندگان انجام می‌دهد اختلالاتی وجود داشته که باید برطرف شود و می‌تواند مربوط به مشخصات خودرو یا اطلاعات هویتی افراد باشد.

وی درباره روال صدور مشخصات راننده به وزارت کشور و پرداخت آن هم این‌طور توضیح داد که واریز سهمیه از سمت وزارت کشور و وزارت نفت انجام می‌شود. مسوولیت ما به عنوان شرکت تاکسی آنلاین، ثبت و اعلام میزان پیمایش رانندگان در بازه زمانی موردنظر است. تا پیش از عید، روال به این صورت بود که بیست و ششم هر ماه، لیست رانندگان همراه میزان پیمایش هریک، از سمت شرکت به وزارت کشور ارسال می‌شد و معمولاً حداکثر به فاصله ده روز از ارائه لیست، واریز سهمیه‌ها انجام می‌شد؛ اما در سال جدید این موضوع با تاخیر و بی‌نظمی مواجه شد که اعتراض‌ها و مشکلات زیادی ایجاد کرد. ما از ابتدای سال، پیگیری‌های زیادی انجام دادیم تا این‌که نهایتاً، واریز سهمیه در تاریخ 27 اردیبهشت انجام شد. امیدواریم در ادامه، واریزها مجدد به نظم پیش از عید برگردد،  چراکه این بی‌نظمی در واریز سهمیه سوخت، مشکلات زیادی برای رانندگان و ما ایجاد می‌کند.