۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت و خیز قیمت محصولات پتروشیمی با تداوم تعطیلی در شرق آسیا/ مصرف‌کنندگان در حال ذخیره‌سازی حداکثری

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۲۹
کد خبر: 433005
افت و خیز قیمت محصولات پتروشیمی با تداوم تعطیلی در شرق آسیا/ مصرف‌کنندگان در حال ذخیره‌سازی حداکثری

باوجود کاهش نگرانی ها از افت تقاضای محصولات پتروشیمی در چین، اما همچنان خریداران شرق آسیا انتظار کاهش قیمت بیشتری دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین، از چهار ماه پیش و همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین، علاوه بر کاهش قیمت نفت، بازار محصولات پتروشیمی به ویژه آروماتیکی در رقابت آسیا با افت قابل توجه تقاضا م تجهیزات شد.

در این خصوص تحلیل‌گران معتقدند مبهم بودن وضعیت نیاز بازار در هفته‌های پیش‌رو و نوسانات غیرقابل پیش‌بینی قیمت انواع محصولات نفت خام، مزید بر علت شده است. پیش‌بینی می‌شود این عدم توازن بین عرضه و تقاضا تا سه ماه آینده ادامه یابد. اما اخیرا شاهد بودیم که برخی فرآورده‌های آروماتیکی در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت داشتند.

در این بین کاهش مصرف پلیمرهای پلی اتیلن و پلی استر به دلیل کاهش تقاضا برای پوشاک سبب کاهش تولید اسید ترفتالیک و کاهش مصرف پارازایلن و در نتیجه کاهش قیمت آن نسبت به هفته گذشته شده است. 

از سوی دیگر اما اورتوزایلین و پارازایلین با افزایش تقاضا در چین روبرو شدند و هر تن اورتوزایلین با ٢٠ دلار افزایش قیمت به ۴۶٠ دلار در هر تن رسید. گفتنی است چین به دنبال ذخیره برخی محصولات برای زمانی است که وضعیت بازار به روند عادی خود بازگردد. پارازایلین نیز در پایان این هفته با افزایش ٢.۶۶دلار در هر تن به ۴٧٠ دلار رسید.

اما بهای بنزن آسیا همچنان متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی است. با توجه به اینکه ارتباط روشنی بین قیمت بنزن و محصولات بالادست و پایین­دست در هفته‌های گذشته وجود نداشت، فعالان بازار تمایلی به ارائه قیمت ثابت ندارند. اختلاف قیمت بنزن ارائه شده ‪CFR‬ چین و ‪FOB‬ کره در پنجشنبه گذشته به ۵٧ دلار در هر تن رسید که بسیار بیشتر از حد نرمال بود اما در پایان این هفته، این اختلاف به ٢۶ دلار بر هر تن کاهش یافت و به حد قابل قبولی رسید. منابع بازار قیمت‌های ارائه شده توسط چین را باورنکردنی خواندند.

در این شرایط ولی وضعیت قیمت تولوئن در مقایسه با دیگر مواد آروماتیکی با ثبات‌تر است. در پایان این هفته، تولوئن ‪CFR‬ چین به قیمت ٣۴٧ دلار در هر تن رسید.

استایرن منومر اما هفته نوسانی را پشت سر گذاشت و با وجود افت قیمت در میانه هفته، در پایان هفته با افزایش قیمت ٢٠ دلاری، بهای آن به ۵٧٠ دلار در هر تن رسید.