۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نوبت رجزخوانی نفتی به ترامپ رسید/ من در تمام زندگی مخالف اوپک بوده‌ام

۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۱۰
کد خبر: 428957
نوبت رجزخوانی نفتی به ترامپ رسید/ من در تمام زندگی مخالف اوپک بوده‌ام

درحالی که آمریکا مذاکرات گسترده‌ای را در جهت حمایت صنایع نفتی خود با اوپک پلاس داشته، ترامپ بازهم اوپک را یک گروه غیرقانونی خواند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در آستانه برگزاری نشست اضطراری اوپک پلاس، رجزخوانی مقامات کشورهای اصلی تولید کننده نفت بالا گرفته است. در این بین پس از صحبت های پوتین و ملک سلمان در خصوص شروط این کشورها برای توافق کاهش تولید نفت، ترامپ نیز اوپک را تهدید کرد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "من در تمام زندگی مخالف اوپک بوده ام. این یک سازمان غیرقانونی است، می توانید آن را کارتل بنامید." ترامپ افزود: اعضای اوپک در حال زوال بوده و اعضای این کترتال در حال نابودی آن هستند. اما روسیه کشور قدرتمندی بوده و شریک ماست.

این در حالی است که ترامپ پنج شنبه گذشته در حساب توییتری خود ابراز امیدواری کرد اوپک پلاس ١٠ الی ١۵ میلیون بشکه از تولیدات خود را کاهش دهند. 

گفتنی است اوپک و متحدانش سرگرم کار روی توافقی جدید برای کاهش بی سابقه تولید معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی هستند و انتظار دارند سایر تولیدکنندگان از جمله آمریکا هم به این تلاش‌ها ملحق شوند اما رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با مدیران نفتی چنین وعده‌ای را اعلام نکرد.

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه بدون این که برنامه ای برای محدودیت عرضه اعلام کند، از دیدار با مدیران شرکتهای نفت آمریکا خارج شد و اظهار کرد: این یک بازار آزاد است و عربستان سعودی و روسیه باید جنگ قیمتی که به راه انداخته اند و باعث ریزش قیمتها شده است را حل کنند. از این رو بعید به نظر می‌رسد که آمریکا در طرح کاهش تولید نفت برای تثبیت بازار با اوپک پلاس همکاری کند.

 

اما در تازه‌ترین اظهارات، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در خصوص رقابت عربستان سعودی و روسیه در بازار نفت هشدار داد چنانچه لازم باشد برای دفاع از منافع کارگران صنعت انرژی این کشور بر واردات نفت تعرفه اعمال خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در کاخ سفید اظهار داشت: در صورتی که مجبور شوم، برای محافظت از ده‌ها هزار کارگر بخش انرژی و شرکت های بزرگ کاری انجام دهم، بر واردات نفت تعرفه اعمال خواهم کرد، هرکاری که لازم باشد انجام خواهم داد.

دونالد ترامپ روز جمعه با شماری از مدیران بخش انرژی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهوری آمریکا پس از این دیدار اظهار داشت، اگر آنها با ما منصفانه رفتار نکنند، ما از ابزارهای خود استفاده خواهیم کرد.

موسسه نفت آمریکا و تولیدکنندگان سوخت و مواد پتروشیمی، دو شرکت مهم انرژی آمریکا، روز چهارشنبه در نامه‌ای به دونالد ترامپ گفته بودند اعمال تعرفه بر واردات نفت، بر فعالیت‌های پالایش مواد نفتی در داخل آمریکا اثر خواهد گذاشت، چرا که برخی از کارخانه‌ها به واردات نفت از خارج وابسته‌اند.

اما به نظر می‌رسد که کاهش تولید نفت با و یا بدون مشارکت اوپک و کشورهای هم‌پیمان اتفاق خواهد افتاد و بسیاری از تولیدکنندگان راهی به جز توقف استخراج نخواهند داشت.