۰ نفر

چرا سوخت کافی به نیروگاه‌ها نرسید؟

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۴۹
کد خبر: 417423
چرا سوخت کافی به نیروگاه‌ها نرسید؟

مصرف بالای گاز در بخش خانگی که منجر به محدودیت شدید در تخصیص گاز به نیروگاه ها شد با عدم تامین کافی سوخت مایع برای نیروگاهها همراه شده و به قطعی پراکنده برق انجامید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در روزهای اخیر مردم به هشدارهای پیاپی مسئولان امر در زمینه ضرورت صرفه جویی بهینه در مصرف گاز و برق کم توجهی کردند و مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به رکورد بیش از 600 میلیون مترمکعب در روز رسید‌.

مصرف بالای گاز در بخش خانگی و تجاری، به محدود شدن تخصیص گاز در بخش نیروگاهی منجر شد و چند هفته ای است که نیروگاه ها بیش از 50 درصد سوخت مورد نیاز خود را از طریق سوخت مایع تامین کرده و با آلوده کردن نسبی محیط زیست، در شرایط محدودیت سوخت گاز، برق مورد نیاز کشور را تامین می کنند.

اما بررسی ها نشان می دهد بخش نیروگاهی کشور با کمبود سوخت مواجه شده و در شرایطی که تخصیص سوخت گاز به نیروگاهها با محدودیت شدید مواجه بوده، سوخت مایع نیز به اندازه کافی در اختیار نیروگاهها قرار نداشته و این کسری تولید برق ناشی از کمبود سوخت به دلیل نرسیدن سوخت مایع به اندازه مورد نیاز به نیروگاهها بوده است‌.

اگرچه مسئولان وزارت نفت و نیرو تاکنون پاسخ مشخصی برای چرایی کسری سوخت مایع نیروگاهها نداشته اند، اما به نظر میرسد بسته شدن راههای مواصلاتی ناشی از بارش سنگین برف و عدم ذخیره کافی سوخت مایع در نیروگاهها در روزهای قبل، عامل بروز این نابسامانی است.

تا این لحظه، تنها راه برون رفت از شرایط فعلی، کاهش حداقل 10 درصدی مصرف گاز در بخش خانگی اعلام شده اما مصرف بالای گاز در بخش خانگی و کمبود گاز برای تخصیص به نیروگاه ها، توجیه کننده کسری تامین سوخت مایع برای نیروگاهها نیست و دولت باید پاسخگوی این مسئله که به قطع برق چندساعته مردم در نقاط مختلف کشور منجر شده، باشد‌.