۰ نفر

صرفه‌جویی 10میلیون یورویی با بومی‌سازی واحد بازیابی گوگرد پتروشیمی ایلام/بزرگترین واحد الفین غرب کشور سال آینده بورسی می‌شود

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۱
کد خبر: 383342
صرفه‌جویی 10میلیون یورویی با بومی‌سازی واحد بازیابی گوگرد پتروشیمی ایلام/بزرگترین واحد الفین غرب کشور سال آینده بورسی می‌شود

مراسم امضای قرارداد تفاهم‌نامه همکاری بین پتروشیمی ایلام بزرگترین واحد الفین غرب کشور و شرکت نورهان صنایع، به منظور احداث واحد بازیابی گوگرد(SRP/SSU) ) با ظرفیت 8800 تن در سال برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز جاری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست، تفاهم‌نامه طراحی، نصب و راه‌اندازی واحد بازیابی گوگرد پتروشیمی ایلام در غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با حضور جمعی از مدیران صنعت نفت و پتروشیمی برگزار شد.

در این مراسم تفاهم‌نامه طراحی مهندسی و تامین تجهیزات،مصالح و کالا و  ساخت،نصب و راه اندازی واحد بازایابی گوگرد، گوگردگرانول به ظرفیت ۸۸۱۵ تن در سال بین شرکت پتروشیمی ایلام و شرکت نورهان صنایع بر اساس فرایند Claus و با بهره گیری از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسید.

در این مراسم که با حضور جعفر توفیقی رییس پژوهشگاه صنعت نفت، حبیب الله بیطرف رییس هیات مدیره شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، رسول اشرف زاده مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان،صفرعلی بابایی مدیرعامل مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شاپور‌تقی پور مدیرعامل ایلام و جمعی از مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و هلدینگ خلیج فارس حضور داشتند.

در رابطه با این قرارداد شاپور تقی پور مدیرعامل پتروشیمی ایلام به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: خوراک ورودی پتروشیمی ایلام بسیار ترش بوده و که سولفور آن بیش از 27 هزار PPM است که پیش از تزریق به کوره ها ی واحد الفین در پتروشیمی، شیرین سازی می شود. به گفته تقی پور وظیفه واحد  SRU این پتروشیمی، شیرین سازی خوراک نفتا و LPG دریافتی از پالایشگاه ایلام است.

اما در خلال این شیرین سازی واحد SRU، مقدار زیادی گاز H2S با غلظت بالای 98 درصد تولید می شود. در گام اول قرار بود که این گاز تولیدی با 14 کیلومتر خط لوله به پالایشگاه منتقل شود که این موضوع ریسک بالایی را به همراه داشت.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در ادامه افزود: اما با مطالعاتی که انجام شده به این نتیجه رسیدیم که گاز بدست آمده را به گوگرد جامد تبدل کنیم. اما مهم ترین مزایای این تبدیل، کاهش ریسک خطرپذیری انتقال گاز،  ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید گوگرد گرانل و از همه مهم تر کاهش آلایندگی محیط زیست است.  قابل ذکر است که گوگر بدست آمده از این روش در صنایع لاستیک سازی و همچنین تولید اسید سولفوریک مورد استفاده قرار می گیرد. به گفته تقی پور پیش از این نیز فرایند  مذکور در واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون این فرایند بومی سازی شده و نواقص آن نیز برطرف شده است.

WhatsApp Image 2019-09-25 at 05.43.19

تقی پور در ادامه گفت: تبدیل گاز H2S به گوگرد جامد از انتشار مقادیر زیادی گاز مذکور در محیط زیست جلوگیری می شود. این طرح قرار است طی 16 ماه اجرا شده و به مرحله بهره برداری برسد که مقدمات آن در پتروشیمی ایلام فراهم شده است.گفتنی است برای رسیدن به این طرح، پژوهشگاه صنعت نفت مدت ها کار مطالعاتی انجام داده تا بتوان با اتکا بر تولید داخل از انتشار گاز H2S  جلوگیری کرد.

پتروشیمی ایلام در حال حاضر دارای دو فاز است که فاز نخست آن پلی اتیلن سنگین و یوتیلیتی است که از سال 94 تا کنون در مدار تولید قرار دارد. فاز دوم نیز شامل واحد هیدروژن، فلر، SRU  و الفین است که در این بین واحدهای هیدروژن، فلر، SRU  در مدار تولید و سرویس قرار داشته و واحد  الفین نیز در مرحله پیشرفت 98 درصد است. گفتنی است پتروشیمی ایلام، بزرگترین واحد الفین غرب کشور است که محصول الفین در این مجموعه با دانش فنی منحصر به فردی تولید می شود که دوستدار محیط زیست بوده و امید می رود تا پایان سال جاری به مرحله بهره برداری کامل برسد.

از این رو به گفته رسول اشرف زاده مدیرعامل گروه سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان، پس از بهره بردای کامل از واحد الفین پتروشیمی ایلام تا پایان سال جاری، روند بورسی شدن این مجتمع نیز تسهیل شده و در سال آینده شاهد ورود این شرکت به بازار سرمایه خواهیم بود.