۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزوده شدن ۴۰۷میلیون یورو به تولیدات پتروشیمی جم در دو‌سال آینده

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 383001
افزوده شدن ۴۰۷میلیون یورو به تولیدات پتروشیمی جم در دو‌سال آینده

پتروشیمی جم بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده انواع پلیمر، استراتژی توسعه و‌ تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین‌دست و کسب جایگاه ویژه میان شرکت‌های برتر بورسی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست درحالی برگزار می‌شود که شرکت پتروشیمی جم بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای پتروشیمی کشور در این رخداد بزرگ، حضور پُررنگی دارد.

محمدرضا سعیدی مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به دستیابی تولید بودجه شده شش ماهه نخست سال جاری گفت: به رغم همه فشارهای موجود توانستیم در مسیر تولید و فروش به درستی و مطابق با برنامه حرکت کنیم که خبر خوبی برای سهامداران پتروشیمی جم در بازار سرمایه خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای ورود به جمع ۱۰ شرکت برتر بازار سرمایه

سعیدی با تاکید بر دستابی به اهداف تولید در پتروشیمی جم گفت: به جرات می‌توان گفت که پتروشیمی جم این پتانسیل را دارد که در میان ۱۰ شرکت برتر بازار سرمایه کشور باشد.

افزوده شدن ۴۰۷ میلیون یورو به تولیدات جم تا سال ۱۴۰۰

مدیرعامل پتروشیمی جم در خصوص تولید محصول با ارزش ABS RUBBER نیز گفت: یکی از اهداف بلند وزارت نفت و شرکت‌های پتروشیمی، تکمیل زنجیره ارزش محصولات است. در این رابطه پتروشیمی جم تلاش کرده تا با سرمایه‌گذاری و توسعه محصولات پایین دست که ارزش افزوده بالاتری نسبت به محصولات میانی دارند، سهم از بازار خود را ارتقا دهد. برای این منظور پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ با بهره‌برداری کامل از پروژه  ABS RUBBER به میزان ۴۰۷ میلیون یورو به محصولات پتروشیمی جم افزوده شود.

ثروتی از جم‌ که از دید اهالی بازار سرمایه دور مانده

سعیدی همچنین با اشاره به ارزش بالای پروژه تولید ABS RUBBER گفت: تولید این محصول خلق ارزش بالایی برای جم خواهد داشت به نحوی که ROE و ROA را در صورت‌های مالی جم ارتقا می‌دهد که البته این موضوع از دید اهالی بازار سرمایه دور مانده است.

همچنین استراتژی توسعه محصول در واحد R&D پتروشیمی جم برای تولید محصولات با گرید بالا در حال انجام است که خلق ارزش قابل توجهی برای جم خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: با دو مورد یاد شده در خصوص تنوع بخشی به محصولات، پتروشیمی جم پتانسیلی دارد که هم در توسعه محصول، توسعه بازار، تنوع‌سازی و هم در رسوخ بازار بتواند نقش بازیگر اصلی صنعت پتروشیمی را بازی کند. همچنین در برنامه داریم که پتروشیمی جم بزرگ‌ترین تولید کننده پلیمری کشور شود که البته تحقق این امر نیاز به کار و تلاش جدی دارد.

باید برای توسعه صنایع پایین‌دست انگیزه ایجاد کرد

سعیدی در خصوص الزامات تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین‌دست گفت: زمانی می‌توان توقع داشت که سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در پایین‌دست محصولات پتروشیمی رخ دهد که انگیزه کافی برای این موضوعات فراهم باشد.

شرایط چگونه برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات فراتم خواهد شد؟

اما به اعتقاد مدیرعامل پتروشیمی جم وزرات نفت از چندین طریق می‌تواند این انگیزه را ایجاد کند. نخست اینکه باید توجه داشتیم در حال حاضر واحد پتروشیمی داخل کشور خوراک اتان را با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت جهانی دریافت می‌کنند. فاصله ۸۰ دلاری میان قیمت خوراک اتان در داخل و خارج کشور، حاشیه سود واحدهای پتروشیمی را کاهش داده و این امر رقابت‌پذیری را در بازارهای بین‌المللی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نکته دوم اینکه به گفته سعیدی، در زمان تحویل خوراک، مبلغ آن را باید ظرف مدت یک ماه با شرکت بالادست تسویه کنیم، این درحالی است که فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی به صورت مدت‌دار است.

از این رو مدیرعامل پتروشیمی جم معتقد است اگر در حوزه سیاست‌گذاری قرار بر توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در محصولات است باید الزامات آن نیز از سوی سیاست‌گذاران فراهم شود.  

وی در پایان با اشاره به اثربخشی رسانه‌ها در حوزه بورس نیز گفت: ما در بازار سرمایه در ماه‌های آینده برنامه ویژه‌ای داریم که در تلاشیم کاستی حوزه اطلاع‌رسانی بورس را جبران کنیم. از این رو به زودی اطلاعاتی را در بازار سرمایه از طریق کدال اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که گواه بر فعالیت‌های مستمر پتروشیمی جم خواهد بود.