۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد،

نوسان مثبت نفت در اولین روز هفته/ آتش زیر خاکستر حوادث آرامکو نمایان می‌شود

۱ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 382686
نوسان مثبت نفت در اولین روز هفته/ آتش زیر خاکستر حوادث آرامکو نمایان می‌شود

قیمت نفت در اولین معاملات روز جاری با رشد یک درصدی کار خود را آغاز کرد تا در این هفته بازارهای جهانی قیمت ها را بر اساس میزان اختلال در عرضه نفت از سوی عربستان منعکس کنند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در اولین هفته پس از حمله پهپادی به آرامکو، بازارهای جهانی پس از یک نوسان ۱۸ درصدی و رسیدن به یک آرامش نسبی، شاهد بازگشایی قیمت ها در محدوده نوسانی مثبت بودند.

در این میان هر بشکه نفت برنت در برای تحویل در ماه نوامبر با رشد ۱.۱۱ درصدی به قیمت ۶۳ دلار و ۹۰ سنت افزایش یافت تا منعکس کننده افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه به دلیل پُررنگ شدن حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس باشد.

دوم

گفتنی است آمریکا به بهانه تقویت سامانه پدافند هوایی عربستان، شمار بیشتری از نیروهای خود را به آب های خلیج فارس اعزام کرده است که این موضع سبب نگرانی تحلیلگران نفتی در خصوص افزایش احتمال درگیری ها در این منطقه شده است.

همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با رشد ۱.۱۲ درصدی به رقم ۵۸ دلار و ۷۴ سنت رسید. این در حالی است که اخبار منتشر شده از شرکت اکسون موبیل و پالایشگاه در معرض سیل این شرکت حاکی از آن است که خرابی های ناشی از سیل چندان بر تولید نفت این شرکت تاثیرگذار نبوده و کارشناسان انتظار کاهش قیمت را در این شاخص نفتی داشتند که محقق نشد.

چهارم

اما نکته قابل توجه همچنان حواشی حمله به آرامکو است که به نظر ابعاد بین المللی آن رفته رفته مشخص می شود. کارشناسان نفتی معتقدند با بروز علایم اختلال در عرضه و تحویل نفت از سوی عربستان به مشتریانش که در این هفته اخبار آن را بیشتر می شنویم، می تواند قیمت نفت را آرام آرام تا ۶۸ لار نیز بالا ببرد.

دوشنبه هفته گذشته بود که بعد از حمله به آرامکو، بازارهای جهانی جهش ۱۸ درصدی قیمت نفت را گزارش کردند. در آن روز رکورد تاریخی حجم معاملات نفت در بازارهای جهانی شکسته شد و تعداد معاملات به ۱.۹ میلیون قرارداد رسید که معادل ۲ میلیارد بشکه نفت بود. در این میان بانک آمریکایی OAML پیش بینی کرد که به ازای هر یک میلیون کسری عرضه نفت، قیمت ها ۱۷ دلار جهش خواهند کرد. این در حالی است که انتظار می رود در میان میان مدت بازارهای شاهد کسری عرضه ۳ میلیون بشکه ای باشند که می تواند سناریوی احتمالی و ضعیف نفت ۱۰۰ دلاری را در صورت عدم بازگشت زودهنگام ارامکو به مدار تولید سابق محقق کند.