۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تب سرد نفت در هیاهوی آرامکو/ اما و اگرها از بازگشت به سقف تولید سعودی‌ها

۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبر: 381650
تب سرد نفت در هیاهوی آرامکو/ اما و اگرها از بازگشت به سقف تولید سعودی‌ها

درحالی قیمت نفت در پی اظهارات وزیر. جدید انرژی عربستان سر به کاهش گذاشته است که کارشناسان هنوز در خصوص بازگشت زود هنگام آرامکو به چرخه تولید تردید دارند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پس از جهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی در واکنش به حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان، از ابتدای روز گذشته قیمت نفت در معاملات بازار نفتی بین‌المللی سر به کاهش گذاشت که این موضوع از لحظات پایانی شب قبل شدت گرفت.

از این رو شاخص نفت برنت با کاهش ۵ دلاری نسبت به روز گذشته در این زمان به رقم ۶۳ دلار و ۴ سنت رسیده است. 

همچنین شاخص نفت وست تگزاس هم با عقب نشینی مشابه نفت برنت در محدوده ۵۸ دلار و ۸۶ سنت قرار گرفته است.

گفتنی است قیمت نفت روز دوشنبه حدود ١٥ درصد نسبت به قیمت در پایان معاملات روز جمعه افزایش یافت اما روند نزولی از روز گذشته آغاز شد هرچند در پایان معاملات در روز گذشته، قیمت انواع نفت افت جدی را تجربه نکرد.

این در حالی است که در معاملات روز چهارشنبه، قیمت نفت بیش از ٦ درصد سقوط کرد و دلیل آن سخنان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت سعودی بوده که گفته است که حداکثر تا دو هفته دیگر، تولید و صادرات نفتی آن کشور به سطح قبل از حملات باز خواهد گشت. وی گفت که تا دو هفته دیگر، تولید نفت عربستان به ٩ میلیون و ٨٩٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید و عربستان به تمامی تعهدات خود برای تامین نیاز مشتریان نفتی عمل خواهد.

پس از حملات روز شنبه به تاسیسات متعلق به شرکت نفتی آرامکو در دو منطقه حریص و بقیق در شمال عربستان، وزارت نفت آن کشور اعلام کرد که خسارات ناشی از این حمله تولید آن کشور را ٥ میلیون بشکه کاهش داده که معادل حدود ٥ درصد کل تولید نفت جهان است. 

در واکنش به این تحولات، رئیس جمهوری آمریکا دستور استفاده از ذخایر آن کشور را به منظور جبران کاهش نفت در سطح جهانی صادر کرد و دولت ژاپن نیز گفت که استفاده از ذخایر خود را در دست بررسی دارد. به نظر نمی‌رسد که از ذخایر مورد نظر استفاده شده باشد. در ماه‌های اخیر ایالات متحده ذخایر خود را ا فزایش داده و هفته گذشته اعلام شد که این ذخایر به بالای ٤٢٢ میلیون بشکه رسیده است.

همچنین در پی افزایش اطمینان در بازار نفتی، بهای سهام در معاملات روز چهارشنبه در بازارهای منطقه که از روز دوشنبه کاهش یافته بود رو به افزایش گذاشت.

از سوی دیگر اما  اطلاعیه شرکت توسعه نفتی شل در نیجریه در مورد بروز مشکلاتی در زمینه استخراج نفت سبک در این کشور نیز در افزایش قیمت موثر بود.