۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

توسعه پایدار در سایه تحقق اهداف مسئولیت‌های اجتماعی هلدینگ خلیج فارس/ بندر امام و نوری تندیس زرین دریافت کردند

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۲۱:۲۴
کد خبر: 376647
توسعه پایدار در سایه تحقق اهداف مسئولیت‌های اجتماعی هلدینگ خلیج فارس/ بندر امام و نوری تندیس زرین دریافت کردند

چهار شرکت پتروشیمی نوری،‌ بندر امام، اروند و عملیات غیرصنعتی ماهشهراز زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های برتر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت شناخته شدند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با هدف تقویت نگاه تحلیلگرانه و عملیاتی و گزارش شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز کشور درباره عملکرد خود در حیطه مسئولیت اجتماعی ،​ برگزار شد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در این همایش با تاکید بر تحقق اهداف مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت گفت :مسئولیت اجتماعی تنها موضوع اخلاقی نیست بلکه یک ضرورت زندگی است. وی افزود: تاکنون قدم های خوبی در این رابطه برداشته ایم اما باید این بحث را نهادینه کنیم.

وزیر نفت به ابلاغ نظام نامه مسئولیت های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این ابلاغیه زمینه های مسئولیت های اجتماعی را تعریف کرده و نحوه اجرای کار را توضیح داده است.

زنگنه، مهمترین موضوع در مسئولیت های اجتماعی را توجه به مسایل زیست محیطی دانست و ادامه داد: ریسک زیست محیطی نفت بالاست و آلایندگی های شیمیایی دارد.  تمام طرح های نفتی از تدوین تا اجرا باید مسایل زیست محیطی را در عالی ترین حالت اجرا کنند.

در ادامه این مراسم برگزیدگان همایش اعلام و جوایز خود را از وزیر نفت دریافت کردند. در این میان چهار شرکت پتروشیمی نوری، بندر امام ، اروند و عملیات غیرصنعتی ماهشهر از زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مفتخر به دریافت سپاسنامه و تندیس شدند.

بندر امام و نوری خوش درخشیدند

در این راستا پتروشیمی نوری به جهت تدوین و ارائه بهترین گزارش عملکرد مسئولیت اجتماعی به نشان برتر این همایش دست یافت.

همچنین تندیس طلایی چهارمین همایش مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت نیز به پتروشیمی بندر امام تعلق گرفت.

مسئولیت‌های اجتماعی از اولویت‌های پتروشیمی بندر امام است

رستمی مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در حاشیه این مراسم به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: باتوجه به اینکه پتروشیمی بندر امام یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه ماهشهر است، به همین میزان پذیرای میزان بالای مسئولیت‌های اجتماعی در منطقه است. به گفته مدیرعامل چون در پتروشیمی بندر امام زیرساخت‌های مناسبی طراحی شده، این قابلیت وجود دارد که بتوان باتوجه به نیازهای منطقه، موثر واقع شد.

دستاوردهای اجتماعی پتروشیمی بندر امام در ماهشهر

رستمی در این رابطه بیان داشت: از مهم‌ترین موارد اجرایی شده در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای احداث امکانات رفاهی برای کارکنان و ساکنین منطقه ماهشهر است که با هزینه‌کرد پتروشیمی بندر امام ساخته شده است.

ایجاد و توسعه فرهنگسراهای مختلف، ساخت سینما، مدرسه، راه ارتباطی و توسعه ورزش در منطقه از دیگر خدمات پتروشیمی بندر امام به منطقه ماهشهر است.

چتر حمایت پتروشیمی بندر امام بر سر محیط زیست ماهشهر

مدیرعامل همچنین با تاکید بر حفاظت از محیط زیست گفت: کاشت بیش از ۸ میلیون اصله درخت در خور و‌ دریا کمک به بازیابی محیط زیست اطراف پتروشیمی بندر امام کرده است.

وی همچنین در خصوص دیگر اقدامات این مجمتع در حفاظت از محیط زیست گفت: از آنجاکه حفظ محیط زیست از دغدغه‌های اصلی در صنعت نفت و پتروشیمی است، ما در بندر امام برای این منظور اقدام به تعطیلی واحد کلر در حضور معاونت محیط زیست منطقه نمودیم. از این رو با بستن واحد کار عملا آلایندگی جیوه را از سه سال پیش تاکنون از میان برداشته‌ایم.

در خصوص حفاظت از منابع آب نیز پتروشیمی بندر امام اقدام به راه‌اندازی واحد تصفیه‌خانه صنعتی آب کرده که سهم موثری در بازیافت و صرفه‌جویی آب داشته است. در نتیجه گردآوری این فعالیت‌ها در چارچوب گزارش‌نویسی استاندارد سبب شد تا پتروشیمی بندر امام بعنوان واحد نمونه در مسئولیت‌های اجتماعی شناخته شود.

توسعه پایدار، متوازن و همه‌جانبه از اهداف مهم پتروشیمی بندر امام است

رستمی با تاکید بر بهره‌گیری از تمام زیرساخت‌های این پتروشیمی در جهت ارتقای سطح اجتماعی و فرهنگی منطقه ماهشهر گفت: ما همواره به دنبال این هستیم که توسعه پایدار و متوازن انجام شود و تمام منطقه ماهشهر در چتر مسئولیت‌های اجتماعی ما قرار گیرند.

سهم عمده هلدینگ خلیج فارس در تامین هزینه‌های مسئولیت اجتماعی منطقه ماهشهر

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام همچنین افزود: در  مجمع شورای راهبردی منطقه ماهشهر، سهم هلدینگ خلیج فارس در تامین هزینه‌های مسئولیت اجتماعی قریب به ۶۵ درصد است که ۴۰ درصد از آن برعهده پتروشیمی بندر امام است.

ذینفعان در اولویت تصمیمات پتروشیمی نوری هستند

در این رابطه تقی صانعی مدیرعامل پتروشیمی نوری به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مسئولیت‌های اجتماعی یکی از موارد با اهمیت در شرکت پتروشیمی نوری محسوب می‌شود چراکه در شرکت پتروشیمی نوری، دیدگاه‌ها سهامدار محور نبوده و ذینفع محور است. از این رو در چهارچوب یک فرآیند سیستماتیک با نام ایزو ۲۶۰۰۰ تمام ذینفعان پتروشیمی نوری شناسایی شدند. همچنین ذینفعان بر اساس اولویت درجه بندی شده پس از آن پروژه‌های مسئولیت اجتماعی را با سه رویکرد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اجرا کردیم.

وی در ادامه افزود: تمام این فعالیت‌ها را در قالب استاندارد گزارش‌نویسی GRI تهیه و عملیاتی نمودیم که در اجرای آن تمام کارکنان پتروشیمی نوری حضوری فعال داشتند.

اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در نوری نقطه پایان ندارد

صانعی با تاکید بر پیوسته بودن فعالیت‌ها در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی گفت: این فعالیت‌ها در قالب یک پروژه پیوسته انجام می‌شود که نقطه پایانی ندارد و اولین گزارش این فعالیت‌ها در سال ۹۶ آماده شد و این پروسه تا کنون ادامه دارد. وی افزود: ان‌شالله این گزارش‌نویسی در همان چارچوب استاندارد ایزو۲۶۰۰۰ هزار برای سال جاری نیز در پتروشیمی نوری تدوین خواهد شد.

d0f8885d-ee49-4765-8333-7b3d1dfe39a3

6fa92241-f940-48ed-8e22-0b4b888f1542