۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

بهبود تقاضای محصولات پتروشیمی در پی آرامش ارز/ بی‌توجهی خریداران داخلی به بازارهای جهانی

۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۴
کد خبر: 371163
بهبود تقاضای محصولات پتروشیمی در پی آرامش ارز/ بی‌توجهی خریداران داخلی به بازارهای جهانی

درحالی بازارهای شرق آسیا با کاهش تقاضای محصولات پلیمیری مواجه هستند که در داخل به دلیل افت نسبی ارز نیمایی و کاهش قیمت پایه محصولات پتروشیمی، شاهد بهبود نسبی تقاضای این محصولات هستیم.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ انتظار برای کاهش بیشتر قیمت محصولات پتروشیمی در شرق آسیا سبب شده تا حتی با وجود پیشنهادهای جذاب از سوی فروشندگان، تقاضا همچنان سست و شکننده باشد.

در بازار استایرن مونومر، به دلیل افت قیمت نفت خام، خریداران قیمت های پایین تر از آنچه که عرضه کنندگان در تابلو می گذارند تقاض می دهند که این بی میلی از خریدارن سبب شد تا هفته گذشته شاهد کاهش 15 دلار قیمت هر تن استایرن مونومر در جنوب شرق آسیا باشیم.

از مهم ترین عوامل بنیادی کاهش چشمگیر تقاضای استایرن مونومر، ضعف تقاضا در محصول پایین دستی این ماده یعنی آکریلونیتریل بوتادین استایرن است. این ماده در لوازم خانگی، اسباب‌بازی، وسایل برقی، خودروسازی و ساختمان‌سازی کاربرد داشته و کم رنگ شدن حضور بازرگانان چینی در بازار این محصول حاکی از آن است که اثرات جنگ تعرفه ای در محصولات پلیمری نیز عیان شده است.

همچنین نبود چشم انداز روشن به افزایش قیمت نفت خام تا پایان سال جاری میلادی نیز از دیگر عوامل عقب نشینی تقاضا در بازار محصولات پتروشیمی است.

از سوی دیگر در اروپا نیز قیمت اتیلن از ابتدای ماه می، با شیب تند رو به کاهش است. این افت دقیقا پس از یک جهش 300 یورویی که در ماه فوریه رقم خورده بود، اتفاق افتاد و در مدت یک هفته با افت 23 درصدی مواجه شد. البته از مهم ترین دلایل افت تقاضا در اروپا، فرارسیدن تعطیلات تابستانی است که سطح عرضه ثابت مانده اما تقاضا به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. در شرق آسیا اما بازار اتیلن با کاهش قیمت چشمگیر روبرو نبوده و تقریبا خط روند ثابتی را دنبال می کند.

این موارد در حالی است که در بازار داخلی با بهبود نسبی تقاضا و افزایش تعداد معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا برای هفته گذشته روبرو بودیم. به نظر می رسد کاهش نسبی نرخ دلار نیمایی و همچنین افت قیمت جهانی مواد پتروشیمی سبب شده تا عرضه کنندگان به کف قیمتی پایین تری رضایت داده و این موضوع باعث تحریک سمت تقاضا شده است.

به عقیده کارشناسان اما مهمترین عامل افزایش تقاضا در بازار داخلی محصولات پتروشیمی، عدم نوسان نرخ ارز است که می تواند قدرت پیش بینی و اینده نگری معامله گران و به ویژه تولید کنندگان صنایع پایین دست محصولات پتروشیمی را افزایش دهد.