۰ نفر

رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

شرایط عرضه پالایشگاه‌ها تغییر می‌کند/ مشتری برای شتران پیدا نشد

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 370356
شرایط عرضه پالایشگاه‌ها تغییر می‌کند/ مشتری برای شتران پیدا نشد

درحالی امروز عرضه 20 درصدی سهام پالایشگاه تهران در بورس اوراق بهادار بدون مشتری بود که رئیس سازمان خصوصی سازی خبر از تغییرات احتمالی در نحوه عرضه سهام پالایشگاه‌های بورسی داد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق اطلاعیه منتشرشده از سوی سازمان خصوصی سازی در تاریخ 12 تیر ماه، مقرر بود امروز 20 درصد از سهام پالایشگاه تهران (معادل چهار میلیارد و هفتصد و نود و نه میلیون و نهصد و نود و نه هزار سهم) به قیمت بسته شدن تابلو در روز قبل از عرضه به اضافه 20 درصد (تقریبا حدود چهار هزار میلیارد تومان) در بورس اوراق بهادار عرضه شود.

اما این عرضه نیز مانند عرضه سهام پالایشگاه لاوان در روز 25 تیرماه با قیمت پایه حدود ٦٦٠ میلیارد تومان بدون مشتری ماند. گفتنی است روز شنبه هفته آینده نیز قرار است 20 درصد از سهام پالایشگاه اصفهان در بورس به صورت بلوکی عرضه شود. حال این سوال مطرح است که در صورت تداوم روند عرضه های بدون مشتری سهام پالایشگاه های بورسی، تصمیم هیات واگذاری و سازمان خصوصی سازی برای به نتیجه رسیدن موضوع چه خواهد بود؟

در این رابطه میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: عرضه باقی مانده سهام شرکت های بورسی از قبیل پالایشگاه ها حتما باید از طریق بورس انجام شود و واگذاری به غیر از این حالت امکان پذیر نیست. همچنین اختیارات سازمان خصوصی سازی نیز در همین حد است که مطابق با اطلاعیه عرضه، سهام پالایشگاه ها را در روزهای تعیین شده عرضه کند.

وی ادامه داد: سازمان خصوص سازی قادر نیست به دلیل اینکه عرضه در بورس موفق نبوده است، شرایط عرضه ها را عوض کند. این موضوع در اختیار هیات واگذاری است که بخواهد شرایط عرضه را تغییر دهد و ما بعنوان سازمان خصوصی سازی می توانیم تجربیاتی را که در عرضه های ناموفق کسب کردیم، بعنوان پیشنهاد به هیات واگذاری ارائه دهیم. برای مثال اینکه آیا مشتری داشت یا خیر و یا نظر متقاضیان در خصوص عرضه ها چگونه بوده است. در نهایت تصمیم گیری برای تغییر در شرایط عرضه باقی مانده سهام پالایشگاه ها در بورس با هیات واگذاری است.

پوری حسینی در پایان افزود: روش دیگری هم برای واگذاری سهام پالایشگاه ها در بورس وجود دارد که هیات واگذاری آن را تصویب کرده اما باید این عرضه در نمادهای پالایشگاه تهران و اصفهان امروز انجام شود و بعد از آن روش دیگر عرضه را اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد که عرضه ها در باقیمانده سهام پالایشگاه های تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و لاوان باید انجام شود که البته اگر بصورت فعلی که اطلاعیه آن صادر شده، واگذاری موفقیت آمیز نباشد، راه برای تداوم روند عرضه ها بسته نخواهد بود و روش های دیگر در هیات واگذاری پیش بینی شده است. پوری حسینی ادامه داد: اطلاعات جدید در مورد تغییر نحوه واگذاری سهام این پالایشگاه ها در روزهای آینده منتشر خواهد شد.