۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خط لوله قدرت سیبری یک گام تا خط پایان/ هژمونی گاز روسیه، بازار چین را اشباع می‌کند

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۹
کد خبر: 369256
خط لوله قدرت سیبری یک گام تا خط پایان/ هژمونی گاز روسیه، بازار چین را اشباع می‌کند

بزرگترین خط لوله گاز طبیعی چین با نام «قدرت سیبری» که گاز میادین شرق روسیه را به شمال چین منتقل می کند، آخرین مرحله از لوله گذاری را با موفقیت پشت سر گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، با افزایش روزافزون نیاز چین به گاز طبیعی، پیش بینی می شود از رشد جهانی مصرف گاز طبیعی تا سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۸ درصد متعلق به چین خواهد بود. در حالی که رشد جهانی به صورت میانگین ۶/۱ درصد در سال خواهد بود. با شرایط گفته شده چین یکی از بازارهای مهم آینده برای گاز طبیعی خواهد بود.

در این میان روسیه بعنوان یکی از دارندگان اصلی ذخایر گاز در دنیا در صدد است تا از نیاز چین به این ماده، بیشترین بهره را ببرد. از این رو تلاش های گستره این کشور برای بهره برداری هرچه سریعتر پروژه های احداث خطوط انتقال گاز به چین هر روز با قدرت بیشتری به پیش می رود.

گفتنی است خط لوله سیبری طولانی‌ترین خط لوله گاز طبیعی با بالاترین گنجایش و فشار در چین محسوب می شود که  گاز شرق روسیه را به چین خواهد رساند. ظرفیت آن ۳۸ میلیارد مترمکعب در سال و طول آن ۴۰۰۰ کیلومتر خواهد بود. قرارداد ۳۰ ساله خواهد بود و طبق برنامه تحویل گاز به چین در دسامبر  ۲۰۱۹ خواهد بود. طبق اظهارت مسئولان شرکت گازپروم مراحل مختلف پروژه تقریباً مطابق با برنامه زمان‌بندی‌شده در حال انجام است و در اخرین مرحله از عملیات لوله گذاری در استان «هلونگ جیانگ» واقع در شمال چین، این پروژه تا دو ماه آینده وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

همچنین یکی دیگر از خطوط لوله انتقال گاز میان روسیه و چین، خط لوله آلتای( این پروژه خط لوله قدرت سیبری- ۲ نیز نامیده می‌شود) به طول ۲۶۰۰ کیلومتر است و گاز تولیدشده در میادین غرب سیبری را به استان ژین چیانگ چین منتقل خواهد کرد. تفاهم‌نامه این خط لوله در سال ۲۰۰۶ و قرارداد ساخت این طرح در سال ۲۰۱۴ میلادی میان دو شرکت دولتی روسیه و چین گازپروم و سی ان پی سی به امضا رسید. ظرفیت سالانه صادرات این پروژه ۳۰ میلیارد مترمکعب تعیین‌شده و دوره قرارداد ۳۰ سال است.