۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نوسان محدود نفت با توقیف نفتکش‌ها/ طلای سیاه در محدوه منفی هفتگی به تعطیلات رفت

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 367661
نوسان محدود نفت با توقیف نفتکش‌ها/ طلای سیاه در محدوه منفی هفتگی به تعطیلات رفت

قیمت انواع نفت خام کم توجه به تنش های روز جمعه در خلیج فارس با رشد اندک نسبت به روز پنجشنبه به کار خود در این هفته پایان داد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شاخص های انواع نفت خام هفته پُرنوسانی را پشت سر گذاشتند. در ابتدای روزهای معاملاتی هفته منتهی به ۲۰ جولای، با ادامه دار شدن روند توقف تولید در خلیج مکزیک به سبب طوفان حاره ای، معاملات نفت خام برنت همچنان در بالاترین محدوده ماه اخیر و در آستانه ۶۷ دلار دادوستد می شد.

اما از روز سه شنبه و با انتشار اخبار ضد و نقیضی از اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص مذاکره با ایران، قیمت نفت با شیب نسبتا تندی کاهش یافت.دونالد ترامپ مدعی شد پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران به دست آمده است و او به دنبال تغییر رژیم این کشور نیست. این اظهارات اشاره به این داشت که تنش‌های خاورمیانه احتمالاً می‌تواند کاهش یابد.

همچنین سه‌شنبه شب، پس از اینکه وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو به دروغ مدعی شد ایران آماده است تا بر سر برنامه موشکی خود مذاکره کند، قیمت نفت بیش از ۳ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح ۱ هفته‌ای خود رسید.

در ادامه ریزش قیمت‌ها، چهارشنبه صبح مدیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بیان داشت که این موسسه در حال تعدیل منفی برآورد رشد تقاضای جهانی سال ۲۰۱۹ است. ظاهراً IEA می‌خواهد برآورد رشد تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۱۹ را به ۱٫۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. همچنین گفته می‌شود که اگر رشد اقتصاد چین و جهان کاهش یابد، برآوردهای IEA هم دوباره کاهش خواهند یافت.

اما افت قیمت نفت از روز پنجشنبه به دنبال افزایش تنش در خلیج‌فارس متوقف شد. آمریکا طی ادعایی دروغ روز پنج شنبه اعلام کرد کشتی نظامی این کشور در تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را ساقط کرده است اما ایران اعلام کرد هیچ اطلاعی درباره از دست دادن یک پهپاد ندارد و در نهایت این ادعای آمریکا را رد کرد.

پس از این موضوع ناگهان خبری در خصوص توقف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز منتشر شد که البته ایران این خبر را در روز جمعه تایید کرد. در این رابطه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: عصر امروز (جمعه 28 تیر ) یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می افزاید : نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

کشتی انگلیسی Stena Impero بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده و بر خلاف رویه جاری، به جای حرکت در مسیر ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را بالا می برد.

 امانکته جالب توجه اینکه به رغم جنجال رسانه‌ای برای متشنج نشان دادن منطقه خلیج فارس، معاملات نفت با نوسانات محدود به کار خود در این هفته پایان داد.از این رو هر بشکه نفت برنت با رشد محدود ۵۴ سنتی در قیمت ۶۲ دلار و ۴۷ سنت متوقف شد. این درحالی است که شاخص برنت افت ۴دلاری قیمت را از ابتدای هفته به ثبت رساند.

1

شاخص نفت وست تگزاس نیز با افزایش ۳۴ سنتی به رقم ۵۵ دلار و ۷۶ سنت به کار خود پایان داد.

2

به نظر برخی کارشناسان این نوسانات محدود بهای طلای سیاه نشان دهنده هوشمندی این بازار نسبت به جنجال آفرینی رسانه ها و نبود خطر جدی از سوی عرضه کنندگان است.