۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین افت تقاضا بر طلای سیاه/ قیمت‌ها عقب نشستند

۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰
کد خبر: 362286
سایه سنگین افت تقاضا بر طلای سیاه/ قیمت‌ها عقب نشستند

درحالی رییس جمهور آمریکا تحریم های به اصطلاح جدیدی را علیه ایران به اجرا درآورد که همزمان با آن قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بعد از شروع سبز رنگ معاملات دیروز بازارهای جهانی، امروز اما شاهد افت نسبی قیمت ها در بازار جهانی هستیم. این درحالی است که با اعمال دور جدید تحریم ها علیه ایرن، کارشناسان سیاسی معتدند تحتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا در خلیج فارس کاهش خواهد یافت.

از این و تاکنون قیمت هر بشکه نفت برنت با کاهش نیم درصدی به رقم ۶۳ دلار و ۸۶ سنت رسیده است. شاخص نفت آمریکا نیز با ۳۲ سنتی به رقم ۵۷ دلار و ۵۴ سنت کاهش یافته است.

به عقیده کارشناسان مسایل نفت، بزرگترین چالش این روزهای بازار طلای سیاه، تنش های خلیج فارس نیست، بلکه سایه ضعف تقاضا همچنان با قدرت بیشتری بر سر قیمت نفت سنگینی می کند.

در این بین اما شب گذشته ترامپ مجددا به حساب توییتری خود روی آورد و گفت:کشورهای دیگر خودشان باید از کشتیرانی در خلیج‌فارس محافظت کنند. وی نوشته است: «چین ۹۱ درصد و ژاپن ۶۲ درصد نفت خود را از تنگه هرمز تأمین می‌کند و بسیاری دیگر از کشورها همچنین. پس، چرا ما برای سال‌های طولانی از خطوط کشتی‌رانی دیگر کشورها در ازای هیچ‌، محافظت می‌کنیم؟ همه این کشورها باید خودشان از کشتی‌هایشان در این مسیر خطرناک محافظت کنند. ما حتی احتیاج نداریم آنجا باشیم؛ چراکه بافاصله زیاد به بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در جهان تبدیل‌شده‌ایم.

همانطور که پیش تر از این بیان شد، بیشترین نفع از تنش ها در خاورمیانه و خلیج فارس به آمریکا می رسد چراکه با افزایش ریسک در خصوص حمل و نقل نفت خاورمیانه به مقاصد آسیایی،هیچ آسیبی متوجه آمریکا و اروپایی ها نخواهد شد. در این بین اما کشورهای آسیایی خریدار نفت خام خاومیانه با استرس بیشتری باید به تامین انرژی از منطقه خلیج فارس بپردازند.