۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلای سیاه در تلاش برای عبور از 70دلار/ تقاضای نفت ایران از بین نمی‌رود

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 356148
طلای سیاه در تلاش برای عبور از 70دلار/ تقاضای نفت ایران از بین نمی‌رود

درحالی معاملات طلای سیاه در بازارهای جهانی آغاز به کار کرده است که تداوم نگرانی ها از کاهش تولید نفت، روند صعودی دادوستدها را گزارش می کند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طلای سیاه هفته گذشته با نوسانات منفی شدیدی روبرو شد تا جایی که هر بشکه نفت برنت در 24 می با رسیدن به رقم 66 دلار، کمترین ارزش خود در طول یک ماه گذشته را تجربه کرد. اما مجددا در روز جمعه گذشته و همزمان با تعطیل شدن بازارها شاهد افزایش نسبی قیمت ها تا مرز 68 دلار برای نفت برنت بودیم. از عمده دلایل افزایش قیمت نفت می توان به تاکید اوپک پلاس به تداوم کاهش تولید نفت و همچنین نگرانی های سمت تقاضا در خصوص کاهش حضور نفت ایران و ونزوئلا در بازارهای جهانی اشاره کرد.

از این رو تا کنون هر بشکه نفت برنت با رشد یک دلار و 35 سنتی نسبت به روز گذشته در محدوده 68 دلار و 70 سنت معامله می شود. همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با رشد 90 سنتی نسبت به روز گذشته به رقم 59 دلار و 12 سنت در هر بشکه رسیده است.

اما در این میان گزارش ها حاکی از آن است که تقاضا برای نفت سنگین ایران همچنان پابرجاست. طبق آخرین آمارها، چین در دو ماه گذشته، خرید نفت از ایران را در مقایسه با سه ماه پیش چهل درصد افزایش داده است. در این بین رویترز گزارش داد که علیرغم تحریم های آمریکایی، صادرات نفت خام ایران به چین نه تنها کاهش نیافته، بلکه روزانه ۲۴۰ هزار بشکه افزایش یافته است. رویترز نوشت: در حالی که سه ماه پیش صادرات نفت ایران، روزی ۵۴۱ هزار بشکه بود، در دو ماه اخیر به ۷۸۹ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. .

چین یکی از خریداران عمده نفت ایران در آسیا محسوب می شود.  با این همه، برخی از شرکت‌های چینی از معاملات خود با ایران، از ترس مجازات‌های مالی احتمالی آمریکا پرهیز می کنند.

در گزارش رویترز آمده است که وزارت خارجه چین، دو ماه پیش در نامه ای به طور رسمی به تصمیم اخیر آمریکا برای تمدید نکردن معافیت فروش نفت تهران به پکن اعتراض کرده بود .

از هند نیز خبر می رسد که وزیر خارجه هند در جریان سفر محمدجواد ظریف به دهلی نو، گفته کشورش پس از پایان انتخابات پارلمانی، در روز ۲۳ مه، در مورد خرید نفت ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی هند پنج هفته طول می‌کشد و در حال حاضر به واپسین مرحله رسیده که در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

با این حال روزنامه «اکونومیک تایمز» هند، روز ۲۳ اردیبهشت ماه گزارش داده بود که از پالایشگاه‌های هندی مشتری نفت ایران، تنها یکی خواستار نفت بیشتری از عربستان شده‌است.

برخی منابع و مقام‌های پالایشگاه‌های هندی گفته‌اند نفت عربستان چندان با سیستم‌های آن‌ها سازگار نیست. از این رو به نظر می رسد با وجود تلاش های گسترده آمریکا برای حذف نفت ایران از بارهای جهانی، اما تقاضا برای نفت سنگین ایران همچنان پابرجاست.