۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خسارت میلیاردی بحران آلودگی نفت روسیه/ تعلیق خرید طلای سیاه ادامه می‌یابد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۲۸
کد خبر: 352636
خسارت میلیاردی بحران آلودگی نفت روسیه/ تعلیق خرید طلای سیاه ادامه می‌یابد

​آلودگی نفت روس ها باعث کاهش خرید ده درصدی نفت از سوی اروپا شد و درآمد نفتی آنها روزانه نیم میلیون دلار کاهش یافت.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ در تاریخ 20 آوریل خبر آلودگی خطوط لوله نفت روسیه، باعث توقف صادرات نفت این کشور به اروپا شد. 

حداقل 36 میلیون و 700هزار بشکه از نفت که از خطوط لوله روسیه گذر می کردند، در معرض آلودگی  کلرید ارگانیک که ماده شیمیایی مورد استفاده برای استخراج نفت سنگین است از یک پالایشگاه خصوصی به نام نیکولایوا در منطقه سامارای  در کنار رودخانه ولگا  قرار گرفتند. این ترکیب باید قبل از  ارسال نفت برای مصرف کننده از بین برود، زیرا باعث آسیب تجهیزات پالایشی می شود و در دمای بالا گاز کلر سمی تولید می کند.

نفت آلوده از خط لوله دراژوبا که ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت را دارد ارسال شد. درنتیجه خرید نفت روس ها از سوی اروپا ده درصد و درآمد نفتی آنها روزانه نیم میلیون دلار کاهش یابد. 

این اتفاق باعث دستگیری تعدادی متهم در این ماجرا شده است. وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، برخی شرکت ها در استفاده از کلرید ارگانیک زیاده روی کرده اند، در نتیجه پس از بررسی ها تاکنون 4 متهم دستگیر شده اند. 

با این اتفاق،  شرکت ترنسنفت که خط لوله دراژوبا متعلق به این شرکت می باشد از تولیدکنندگان نفت درخواست کرد تا  تولید خود را روزانه 1 میلیون بشکه در تاریخ 3تا6 می کاهش دهند. 

تولید نفت روسیه در چند روز نخست ماه می براساس گزارش رویترز از متوسط 11میلیون و 230هزار بشکه در ماه آوریل به 11میلیون و 190هزار بشکه کاهش یافته است. 

در نتیجه قیمت نفت در آن  تاریخ که با اعلام لغو معافیت تحریم نفت ایران از سوی آمریکا همزمان شد باعث جهش قیمت نفت به بیش از 75 دلار در بشکه شد. 

اما به جز دروژبا، مسیر Ust-Luga نیز دچار آلودگی شد، اگرچه روز گذشته وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، صادرات نفت روسیه از این مناطق از سر گرفته شده است، اما منابع آگاه اعلام کرده اند محتوای کلرید ارگانیک نفت این مسیر هنوز 3.5 برابر حد استاندارد است. 

این آلودگی در روزهای ابتدایی  باعث شد تا  تمامی شرکت های مهم دریافت کننده نفت روسیه در تاریخ 25 و 26 آوریل خرید نفت روسیه را متوقف کنند. اما توقف خرید نفت روس ها به رغم اعلام وزیر انرژی این کشور مبنی بر رفع آلودگی و از سر گرفته شدن صادرات نفت روس ها، لهستانی ها، اوکراینی ها، آلمانی ها و اسلواکی همچنان دریافت نفت از این منبع را متوقف کرده اند و تاکنون  خسارات میلیاردی به صنعت نفت روسیه وارد شده است.