۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تخصیص سهمیه بنزین به خودرو ناعادلانه‌ترین روش است/ ضرورت اصلاح مکانیزم تعیین قیمت حامل‌های انرژی

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 349616
تخصیص سهمیه بنزین به خودرو ناعادلانه‌ترین روش است/ ضرورت اصلاح مکانیزم تعیین قیمت حامل‌های انرژی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بجای کاهش یا افزایش قیمت بنزین باید به سراغ تغییر مکانیزم تعیین قیمت آن برویم، تخصیص سهمیه بنزین به خودرو ناعادلانه‌ترین شیوه سهمیه‌بندی عنوان کرد، زیرا دهک‌های فقیر جامعه علاوه بر اینکه از خود این یارانه نفعی نمی‌برند، تمامی بارتورمی آن را هم به دوش می‌کشند.

اقتصادآنلاین-صبانوبری؛ مجید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر اهمیت نقش یارانه‌ها در اقتصاد کشور گفت:900هزار میلیارد تومان یارانه‌ای که پرداخت می‌شود تنها مربوط به یارانه‌ حامل‌های انرژی نیست بلکه به شکل عمومی همه یارانه‌ها اطلاق می‌شود که اگر این مقدار تقسیم بر کل جمعیت کشور شود، به هر نفر تقریبا حدود 900هزار تومان در ماه می‌رسد که عدد بزرگی به نظر می‌آید اما اگر بدانیم که تمامی قیمت‌های ما باید جهانی شود می‌فهمیم با این مقدار یارانه علاوه بر حقوقی که افراد دریافت می‌کنند نمی‌توان زندگی کرد.

این کارشناس در خصوص ضرورت اصلاح نحوه توزیع یارانه‌های انرژی گفت: چون این نحوه قیمت‌گذاری حامل‌ها باعث می‌شود بخش‌های دیگری می‌توانند رشدزا باشند نتوانند رشد کنند و علاوه بر آن در ساختار فعلی توزیع آن افراد برخوردار از افراد کمتر برخوردار بیشتر نفع می‌برند.

وی ادامه داد: این جنس فروش بنزینی که انجام می‌شود مانع صادرات بنزین و گازوئیل است زیرا قاچاق رقیب این صادرات خواهد بود که این موضوعی است که در شرایط تحریمی وضعیت ارزی را سخت‌تر از قبل می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه در چنین شرایطی افراد به سراغ تمرکز بر تغییر قیمت می‌روند، گفت: برای مثال گفته می‌شود که نرخ آزاد بنزین دوهزار تومان بشود و بنزین سهمیه‌ای همان هزارتومان بماند، که البته این نرخ‌ها همه در حد شایعه است و تاکنون در این خصوص هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است؛ اما باید توجه کرد که آن نرخ دوهزارتومنی مشکل قاچاق را که حل نمی‌کند و اگر گفته می‌شود که افزایش بنزین به نرخ 7هزارتومان تبعات امنیتی خواهد داشت قطعا با افزایش آن به دوهزار تومان هم این اتفاق خواهد افتاد.

شاکری با تاکید بر اینکه باید بر تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی توجه شود، افزود: باید بتوان یک مکانیزم قیمت را پیدا کرد که تدریجی باشد و با سرعت نسبتا خوبی فاصله میان قیمت‌ داخلی و خارجی را تغییر بدهد و بتواند نسبت به ناملایمات اجتماعی نتایج بهتری را داشته باشد که این همان ویژگی‌هایی است که در طرحی که دانشگاه شریف برای حل این موضوع ارائه داده است مشاهد می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت بنزنین به همراه تخصیص سهمیه به خودروها غیرعادلانه ترین نوع سهمیه بندی است، گفت: اگر برای تخصیص بنزین به سراغ خودرو برویم خود به خود به این سمت می‌رویم که افرادی از این طرح بهره‌مند شوند که ماشین بیشتری دارند و این درحالیست که تبعات افزایش نرخ بر دوش همه خواهد بود.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: افزایش 2هزارتومانی بنزین هم منجر به بروز انتظارات تورمی می‌شود اما وقتی الگو به سمت فرد برده می‌شود چون اینگونه نیست که یارانه‌ای جمع شود ودوباره بازتوزیع بشود و خود فرد درباره سرنوشت یارانه خود تصمیم می‌گیرد نه تنها افراد واکنش امنیتی نخواهند داشت بلکه همراهی امنیتی هم خواهند داشت.