۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

تعظیم نفت به هورالعظیم/ تولید در آزادگان ادامه دارد

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۴
کد خبر: 345539
تعظیم نفت به هورالعظیم/ تولید در آزادگان ادامه دارد

حجم ورود آب به هورالعظیم به حدی بالا است، که حتی اگر شرکت ملی نفت بخواهد از ورود آب جلوگیری کند، شرایط حاکم بر منطقه این اجازه را نمی دهد و اکنون تمامی زیرشاخه های اصلی رود کرخه با حداکثر ظرفیت آب را به سمت هورالعظیم هدایت می کنند.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ نصرالله زارعی، معاون مدیرعامل در امور توسعه شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره ابهاماتی که در روزهای گذشته به شرکت ملی نفت مبنی بر ممانعت این شرکت  نسبت به هدایت آب کرخه به  سمت هورالعظیم به دلیل صیانت از تاسیسات نفتی وارد است به اقتصادآنلاین گفت: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد، زیرا حجم ورود آب به میزانی بالا است، که حتی اگر  شرکت ملی نفت بخواهد از ورود آب جلوگیری کند، شرایط حاکم بر منطقه این اجازه را نمی دهد. اکنون تمامی زیرشاخه های اصلی رود کرخه، از جمله بسطان، کرخه، نیسان و سابله با حداکثر ظرفیت آب را به سمت هور هدایت می کنند و هیچ مانعی در مسیر آنها قرار ندارد.

وی درباره تخریب جاده های ارتباطی در تالاب هورالعظیم گفت: شرکت مهندسی توسعه  نفت با همکاری ارتش، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان آب و برق خوزستان و سپاه در بحث مدیریت سیلاب حضور داشته است. طی دو هفته اخیر، در چندین منطقه جاده ها و دایک ها با انفجار و یا توسط لودر شکافته شده اند تا شدت جریان ورودی و خروجی به هورالعظیم مدیریت شود. جاده هایی که در زمان جنگ احداث شده، همچنین  دایک مرزی شمالی-جنوبی و دژ شهید باکری  بخش ایرانی تالاب را به 5 مخزن تقسیم می کنند و اکنون هر مخزنی که امکان آبگیری در آن فراهم بوده پر و مازاد آب نیز به دشت های جانبی رهاسازی شده اند.  

زارعی درباره برنامه شرکت مهندسی و توسعه نفت پس از فروکش کردن سیلاب و وضعیت جاده های تخریب شده گفت: ورودی و خروجی مخازن تحت کنترل است و با کاهش حجم آب کرخه، خروجی ها کنترل خواهد شد. عملیات توسعه براساس طرح توسعه زیرساخت ها و آمار بارش 50 ساله انجام خواهد شد.

او درباره همکاری شرکت متن در ایجاد سیل بند در شهر هویزه گفت: طی بارندگی بهمن ماه، سیل بند شهر رفیع دچار شکستگی شد که شرکت مهندسی توسعه نفت، به عنوان متولی میادین غرب کارون، اقدام به بازسازی آن کرد، در طی بارش های اخیر نیز، متن یک سیل بند 7 کیلومتری در شهر رفیع احداث کرد.  

زارعی درباره وضعیت تاسیسات نفت پس از انفجار روز گذشته و همچنین ورود آب به هورالعظیم گفت: شرکت متن در سیل اخیر مسئولیت نگهداری و حفظ تاسیسات نفت را برعهده داشته است و تا این لحظه به جز خسارت به جاده ها و پدهای چاه  نفت در اثر مواج شدن هورالعظیم وارد شده است، خسارت دیگری وارد نشده است و تولید نفت در جریان است. 

شرکت مهندسی نفت در حوزه  میادین یاران شمالی، یاران جنوبی، آزادگان شمالی و جنوبی، مبلغی بالغ بر ده میلیارد دلار سرمایه گذاری ملی کرده است و اکنون 320 هزار بشکه در روز تولید نفت از میادین غرب کارون دارد. 

اما رهاسازی آب در بخش های خشک تالاب، یکی از مطالبات مهم مردم در دهه های گذشته بوده است و با ورود حجم بسیار بالای آب به رودخانه کرخه طی بارندگی روزهای اخیر، انفجار داکت ها سرریز آب به تالاب را راحت تر کرده است. الوندی، کارشناس اداره کل محیط زیست خوزستان، درباره وضعیت این تالاب طی روزهای اخیر به اقتصادآنلاین می گوید: اکنون حجم آب به حدی بالاست که دیگر به موافقت یا ممانعت نفتی ها نیازی نیست و  بسیاری از جاده های ایجاد شده توسط این شرکت نیز زیر آب است. داکت هایی که توسط شرکت نفت در مناطقی از هورالعظیم ایجاد شده، مانع ورود آب به تالاب می شد و با انفجار دایک ها، در روزهای گذشته، راه ورود آب به هورالعظیم هموار شده است. 

الوندی، در پاسخ به این سوال که چرا هورالعظیم با توجه به حجم بالای بارش ها، به طور کامل آبگیری نشده است می گوید: تصاویر ماهواره ای، آبگیری نود درصدی هورالعظیم را نشان می دهد، و باقی مناطق به دلیل وضعیت اکولوژی منطقه زیر آب نرفته اند. بخشی از زمین های تالابی هورالعظیم خشک است و به دلیل ارتفاع بالا، آب را به پایین پس می زند و احتمال اینکه زیر آب نرود زیاد است، اما درصورت ادامه بارش ها ممکن است این مناطق نیز زیرآب برود.