۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سازمان انرژی آمریکا قیمت نفت را پیش‌بینی کرد/ثبات در بازار پُرهیجان طلای سیاه

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۰۹
کد خبر: 340632
سازمان انرژی آمریکا قیمت نفت را پیش‌بینی کرد/ثبات در بازار پُرهیجان طلای سیاه

باوجود عوامل تاثیرگذار متفاوت بر روی قیمت جهانی نفت، اما سازمان انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود قیمت این کامودیتی را برای سال جاری و آینده میلادی در محدوده ۶۱ تا ۶۲ دلار پیش‌بینی کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ قیمت نفت در ماه گذشته میلادی بطور میانگین در محدوده ۶۲ دلار ثابت ماند. این درحالی است که نفت در سال گذشته روند افزایشی را پشت سر گذاشته بود و به بیشترین میزان در سه سال اخیر رسید.

اما اخیرا سازمان انرژی آمریکا طی گزارشی قیمت نفت را برای سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است. مطابق با این گزارش متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱ دلار پیش‌بینی شده است. 

البته این پیش‌بینی قیمتی فقط محدود به سال ۲۰۱۹ نبوده و طبق نظرات کارشناسان بازار جهانی نفت، قیمت این کامودیتی برای سال ۲۰۲۰ نیز در محدوده ۶۲ دلار باقی خواهد ماند. 

از این رو با نظر می‌رسد همانطور که کشورهای تولیدکننده‌ای همچون روسیه که از ابتدا تمایلشان را نسبت به نفت ۶۰ دلاری اعلام کرده‌اند، بازارهای جهانی نیز برای حفظ ثبات خود به محدوده قیمتی فوق بسنده خواهند کرد.

البته این موضوع را نیز باید در نظر گفت که در سال جاری میلادی دو چالش با اهمیت بر سر ثبات قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی وجود دارد. اولین موضوع بحث‌برانگیز، داستان تحریم‌های یکجانبه نفت ایران از سوی آمریکاست که توجه همگان را به مسائل این حوزه جلب کرده است.

موضوع دیگر نیز تحریم ونزوئلا بعنوان یکی از تولیدکنندگان نفت است که آمریکا سعی در هرچه کم‌رنگ‌تر کردن نقش این تولیدکننده در بازارهای جهانی دارد. 

ناگفته نماند که عوامل دیگری همچون نرخ رشد اقتصادی در کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت  و سیاست‌های کاهش تولید از سوی اعضای اوپک دیگر عوامل تاثیرگذار بر ابن بازار پُرنوسان هستند که البته به این عوامل باید یک پدیده جدید دیگر به نام دیپلماسی توئیتری ترامپ را نیز افزود.