۰ نفر

تبیانیان در گفت و گو با اقتصادآنلاین تایید کرد؛

بازهم میعانات گازی بی‌خریدار ماند/ شرایط عرضه نفت خام در بورس تغییر کرد

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 338154
بازهم میعانات گازی بی‌خریدار ماند/ شرایط عرضه نفت خام در بورس تغییر کرد

در دومین مرحله از عرضه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی به دلیل حاضر نشدن خریدار، معاملعه‌ای انجام نشد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ امروز طبق معمول دوشنبه های بورسی، شرکت ملی نفت اقدام به عرضه یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی کرد. اما تا زمان مقرر این معامله، خریداری در سمت تقاضا حاضر نشد.

بازهم میعانات روی دست شرکت نفت ماند

تبیانیان در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص معامله میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی گفت: امروز نیز به دلیل اینکه هیچ خریداری برای خرید این محصول در بورس انرژی اقدام نکرده بود، معامله ای برای میعانات گازی پارس جنوبی انجام نشد.

گفتنی است در اولین سری از عرضه میعانات گازی پارس جنوبی، یک خریدار حاضر شده بود که آن به دلیل فراهم نشدن کد بورسی محرمانه، از خرید منصرف شد.

این مقام شرکت ملی نفت در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بورس سازوکار تخصیص کد بورسی محرمانه برای خریداران میعانات را فراهم کرده است، گفت: بورس در حال پیگیری این موضوع بوده اما هنوز قطعی نشده است. از این رو هنوز این امکان از سوی از سوی سازمان بورس برای خریدارن میعانات گازی فراهم نشده است.

آیا نبود کد بورسی محرمانه، مهمترین دلیل عدم حضور خریداران در بورس انرژی است؟

تبیانیان در پاسخ به این سوال گفت: برای عرضه امروز هنوز نمی توان علت اصلی را بیان کرد اما باتوجه به شرایط تحریمی که وجود دارد، تخصیص کد محرمانه بورسی یک امر کاملا ضروری و لازم است. وی افزود: در خصوص عرضه نفت خام، سازمان بورس این همکاری را با شرکت ملی نفت داشته و خریداران می توانند با استفاده از کد محرمانه که مصون از شناسایی باشند در بورس خرید کنند. اما هنوز برای معاملات میعانات گازی این روش پیاده نشده است و ما همچنان منتظر هستیم و قول مساعد از سمت سازمان بورس برای تخصیص کد محرمانه را گرفته ایم.

شایعه فروش دوباره نفت خام در معاملات هفته پیش صحت دارد؟

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در این باره تصریح کرد: با جدیت اعلام می کنم که چنین نبوده و محموله 35 هزار بشکه‌ای که هفته گذشته در بورس انرژی به فروش رفت، تنها همان یک بار معامله شده بود. وی با تاکید بر این موضوع که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات نمی توان به آن ها استناد کرد، گفت: با اطمینان خاطر می گویم که این چنین نبوده است. 

تبیانیان همچنین خاطر نشان کرد: برای برطرف شدن شبه در این مسئله باید گفت که خریداران سنتی ما هیچگاه در این حجم و اندازه کوچک اقدام به خرید نفت نمی کنند. اما در بورس انرژی ما بازارهای خرده فروشی را هدف قرار داده و در تلاشیم تا متقاضیان با حجم اندک را نیز جذب کنیم. از این رو حجم و مقیاس معامله شده هفته گذشته در اندازه معاملات سنتی ما نبوده و به همین جهت با اطمینان می گیم که معامله 35 هزار بشکه ای نفت خام در هفته پیش تنها یک باز انجام شده است.

شرایط عرضه تغییر خواهد کرد

تبیانیان با بیان این موضوع که عرضه نفت خام در هفته آینده با شرایط جدید انجام می شود گفت: برای تسهیل شرایط در عرضه هفته آینده نفت خام تغییری در بخش عملیات نفتکش داریم. به گفته وی سابقا پس از انجام معامله خریدار می بایست ظرف 20 روز نفتکش را به شرکت ملی نفت معرفی می کرد و تایید این موضوع را از ما می گرفت.

اما با توجه به محدودیت هایی که از سوی خریداران در خصوص تامین نفتکش مطرح کردند و در خواست فرصت بیشتری برای این موضوع داشتند، شرکت ملی نفت تغییری را در این بخش از عملیات انجام داد. از این رو طبق شرایط جدید خریدار تا 10 روز قبل از زمان بارگیری برای معرفی نفتکش فرصت دارد. به ترتیب تغییری که در شرایط عملیاتی داریم در خصوص معرفی و تایید کشتی است. از این رو شرایط تسهیل شده تا خریداران فرصت بیشتری برای تامین نفتکش داشته باشند.