۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آرامکو بدنبال بهبود روابط خارجی سعودی‌ها / حضور پررنگ غول نفتی عربستان غیبت وزیر انرژی شان را به حاشیه برد

۷ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
کد خبر: 332284
آرامکو بدنبال بهبود روابط خارجی سعودی‌ها / حضور پررنگ غول نفتی عربستان غیبت وزیر انرژی شان را به حاشیه برد

اجلاس اقتصادی داووس همه ساله با حواشی جالب تر از اصل مواجه است از حواشی جالب توجه امسال این نشست تلاش آرامکو برای بهبود روابط خارجی عربستان بعد از موضع گیری کشورهای دنیا در خصوص مرگ خاشقچی، است.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛ پراهمیت گردهمایی اقتصادی جهان تحت عنوان مجمع جهانی اقتصاد در داووس به پایان رسید. وزرای دو تولید کننده بزرگ نفت یعنی عربستان سعودی و روسیه که قرار بود در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار و گفت و گو داشته باشند و درباره ادامه روند توافق کاهش تولید نفت اوپک صحبت کنند، قبل از آغاز نشست سفر خود به سوئیس را لغو کردند. 

اما حضور بخش انرژی عربستان در داووس به اینجا ختم نشد، سعودی ها یک هیئت بزرگ از جمله وزرای اقتصاد، امور مالی و وزرای خارجه خود را به داووس فرستادند. در این بین حضور پررنگ غول نفتی این کشور، آرامکو بیش از گذشته به چشم می آمد. تا جایی که امین ناصر، مدیرکل شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی، درر حاشیه این نشست مهمانی ویژه ای  برای مدیران و بانکداران شرکت کننده در داووس ترتیب داد.

امین ناصر در پایان نشست که به نظر می رسد دستاوردهای مهمی برای سعودی ها داشته  با ابراز خرسندی به خبرنگاران گفت: در این نشست روزهای پرکاری داشتم. حدود 6 ساعت در نشست های تجاری بین المللی، سه ساعت گفت و گو در زمینه نفت و گاز، دو ساعت در زمینه راهکارهای تغییرات اقلیمی و حدود 40 جلسه دوجانبه داشتیم. می توانید هر دقیقه داووس را برای ما بشمارید!

ظاهرا لابی های آرامکو در داووس به دنبال رفع سوء اثر قتل خاشقچی، با رهبران جهان که از اتفاقات اخیر عربستان در این خصوص، دل خوشی از سعودی ها نداشتند به نتیجه رسیده و آنها بر ادامه همکاری خود با شرکت نفت آرامکو موافقت کرده اند. رئیس جمهور سوئیس یلی ماور، در گفتگو با یک خبرگزاری محلی گفت مدت زیادی درگیر پرونده مرگ خاشقچی بودیم، اما توافق کرده ایم که به گفت و گو های مالی ادامه دهیم و روابط را دوباره برقرار کنیم.

ظاهرا رایزنی های آرامکو کارساز بوده به نوبه ای که وزیر سعودی در حاشیه مراسم با شرکت نفتی توتال نیز گفت و گویی دو جانبه داشته است. پس از آن پاتریک پویانه، رئیس توتال گفت بهتر است از قضیه مرگ خاشقچی عبور کنیم، نگاه مثبت تری به قضیه داشته باشیم و روابط را رو به جلو پیش بریم.

همچنین مسئولین توتال اعلام کردند که آرامکوی عربستان شریک تجاری آنهاست و در فکر تاسیس پمپ بنزین  در عربستان هستند. 

جای تعجب نیست که اعتماد بنفس مقامات سعودی پس از داووس افزایش یابد به طوری که امین ناصر در حاشیه نشست گفته بود هیچ مشکلی نمی بیند، و برعکس تصورات در زمینه سرمایه گذاری از ما استقبال می شود. 

حضور شرکت  نفتی آرامکو در داووس، محرکی قوی در خروج عربستان سعودی از باتلاق مرک خاشقچی بود.