۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی ادامه‌دار توقف صادرات گاز به پاکستان/پول صادرات گاز به عراق تاکنون به یورو دریافت شده است

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۳
کد خبر: 328675
بلاتکلیفی ادامه‌دار توقف صادرات گاز به پاکستان/پول صادرات گاز به عراق تاکنون به یورو دریافت شده است

تربتی گفت: ما در داخل کشور خطوط انتقال را تا مرز پاکستان آماده کرده‌ایم اما در ادامه این پاکستان است که باید بسته به میزان تمایل خرید گاز از ایران اقدام به احداث خط لوله در داخل مرزهای کشورش داشته باشد. ما برنامه‌ای برای انتقال گاز در داخل داکستان نداریم. وی همچنین در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات گاز به عراق گفت: ارز حاصل از صادرات گاز به عراق تا کنون طبق توافق به یورو دریافت شده است اما از این به بعد بستگی به مذاکرات و تصمیمات بانک‌ مرکزی با طرف عراقی دارد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست خبری امروز ضمن بیان  اقدامات صورت پذیرفته در زمینه گازرسانی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون به انتشار آمارهایی در این زمینه پرداخت. وی بیان داشت: شرکت گاز در سال 1344 تاسیس شد اما اولین تولیدات گاز در سال1349بوده است. وی با تاکید بر این موضوع که فلسفه شکل گیری شرکت ملی گاز ابتدا به درستی درک نشده گفت: بیشتر بحث‌ها حول فلرها در جنوب بود و قرار شد تا این‌ گازها جمع آوری شود و بابت آن هم یک خط لوله سراسری به طول یک هزارو صد کیلومتر احداث شد. این خط گاز را تا مرز آستارا منتقل می‌کرد و ازآن‌جا به شوروی صادر می‌شد.

به گفته وی تقریبا تا سال 58 همین روند ادامه داشت و ماعمدتا گاز تولیدی کشورمان صادر می‌شد و تنها هشت کشوری که در سر راه این انتقال گاز قرار داشتند از نعمت گاز بهره مند می شدند. این روند باعث شده بود تا بحث گاز در شهرو روستا الویتی نداشته باشد و عمدتا شکل صادراتی داشت.

تربتی در خصوص آمار و ارقام تولید گاز در سال های پیش از انقلاب اسلامی گفت: درحدود 7 میلیون متر مکعب در سال 49  و سال 57 ما حدود 35 میلیون متر مکعب در روز تولید گاز داشتیم.با پیروزی انقلاب تغییر و نگرشی در بحث گاز صورت گرفت وموضوع صادرات گاز به شوروی متوقف شد و دوران جنگ تحمیلی گاز عمدتا در داخل کشور استفاده می‌شد.همچنین در این دوران گاز جایگزین نفت شد و از آنجا بحث توسعه گاز تا حدودی شروع شد ولی تولیدات ما در طول 10 سال همچنان تا تابستان 68 در ارقام حدود 35 میلیون بود و بیشتر نمی‌شد.یعنی عملا در ده سال دوم هم اتفاق ویژه‌ای در بخش تولید نیفتاد و فقط در صادرات بازنگری صورت گرفت. 

به گفته تربتی موضوع گاز از سال 68 به بعد یک مقدار تفاوت پیدا کرد، به طوری که در طول این سال‌ها مخازن ما شناخته شده تر شد و رتبه ما در این بخش به سمت اولی ودومی سوق پیدا کرد. به شکلی در این سال‌ها همین رتبه را حفظ کرده ایم. موضوع گاز همچنین به شکل جدی دنبال می‌شد و تمامی این موارد سبب شد که رشد تولید گاز شتاب بیشتری به خود بگیرد. سال 68 تا 78 تولیدات پالایشگاه‌ها رو به فزونی گرفت و بسیاری از فازها وارد مدار تولید شدند.تولیدات عسلویه هم در طول این سال‌ها وارد مدار شد. اما توزیع شبکه داخلی رشد بیشتر به خود گرفت و ارزش آن بیشتر شناخته شد بطوریکه در سال 78  به 179 میلیون متر مکعب رسیدیم. اما سال‌های طلایی گاز قطعا از 78 به بعد آغاز شد.

وی در ادامه افزود: امروز هم 1139 شهر تقریبا گازرسانی کرده ایم . حدود 27 هزار روستا و به لحاظ درصد جمعیتی هم 97 درصد جمعیت شهری کشورمان،صاحب گاز هستند و تقریبا 82 درصد هم جمعیت روستایی تحت پوشش گاز قرار دارند. مجموع جمعیت منتفع از نعمت گاز هم نزدیک به 93 درصد هستند. در حال حاضر پنج هزار روستا هم در دست اجرا داریم و پیش بینی می‌کنیم که انشالله بتوانیم موضوع  گازرسانی در روستاها را توسعه دهیم. 

در تولید گاز بودار خودکفا شدیم

تربتی امروز با اعلام خبر تولید گاز بودار در کشور گفت: پس از روسیه و فرانسه، ایران سومین کشور است که به این تکنولوژی دست یافته است. گفتنی است گاز بودار یک روش تشخیص نشت گاز شهری بوده که در جلوگیری از پخش گاز بسیار موثر است.

ماجرای صادرات گاز به پاکستان به کجا رسید؟

مدیرعامل شرکت ملی گاز در پاسخ بخ سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز به پاکستان گفت: 

ما آمادگی صادرات به پاکستان را داریم و خوشبختانه تا حدودی خط لوله ها به شرق کشور کشیده شده و زیر ساخت ها محیا است. این پاکستان است که بایستی تصمیم بگیر قصد خرید از ایران را دارد یا خیر. به هرحال گاز کالای اقتصادی است و نکات مالی زیادی دارد. ما امیدواریم بخش‌های خصوصی پاکستان برای احداث خط لوله در داخل این کشور تصمیم بگیرند اما در خصوص احداث خط لوله در داخل پاکستان، ما برنامه ‌ای برای سرمایه گذاری در این زمینه نداریم چراکه وزیر نفت هم گفتند اگر پاکستان گاز میخواهد باید خودشان تا مرز خط لوله بکشند.

وی همچنین افزود: از طرف پاکستانی ها بحثی مطرح شده اما هنوز شکل رسمی به خود نگرفته و دنبال این هستند که شرکت‌های سرمایه گذاری جدیدی برای تامین مالی این پروژه پیدا کنند و سرمایه گذاری از طریق شرکت‌های خصوصی انجام دهند.

آخرین اقدامات در خصوص مذاکرات خط لوله تاپی از سوی شرکت ملی گاز چه بوده است؟ 

تربتی در این زمینه گفت: تاپی هم خط لوله ای است که ما عملا احساس می کنیم اگر این مسیر از ایران انتخاب شود از لحاظ اقتصادی برای همه کشورهای درگیر به صرفه خواهد بود. مسیر ایران مسیری امن تر و اقتصادی تر خواهد بود به ویژه که به لحاظ دسترسی هم این مسیر سرعت بیشتری را خواهد داشت چون با توجه به شبکه داخلی کشور برای دریافت گاز ترکمنستان نیاز بود تا این خط احداث شود. ما این توان را به لحاظ زیر ساخت داریم که گاز ترکمنستان را دریافت کنیم و در هرجایی که بخواهیم منتقل کنیم و فرآیند انتخاب مخصوص دیگر کشورها هم هست و ما فقط مسیررو آماده کردیم بایستی ادامه دهیم چراکه عبور گاز ترکمنستان از ایران ساده تر و امن تر صورت گیرد.

از شکایت پاکستان درباره خط لوله صلح فعلا منصرف شده‌ ایم

موضوع پاکستان در حال حاضر ما به دنبال این هستیم که مساله پاکستان به شرایط قطعی برسد و اگر موضوعات داوری به میان باشد این قرار داد قبلا در شرکت گاز انجام شده ممکن از آن طریق پیگیری شود و سیاست فعلی ما همچنان براین است که امیدوار باشیم موضوع صادرات گاز به پاکستان ادامه پیدا کند و فعلا برنامه‌ای برای شکایت نداریم. گفتنی است که طبق قراردادی که با پاکستان برای احداث خط لوله انتقال گاز به پاکستان داشتیم در صورت تاخیر پاکستان برای هر روز برای مبلغ یک میلیون دلار جریمه پرداخت می کرد. 

پول صادرات گاز به عراق تاکنون به یورو دریافت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این نشست تاکید کرد: درباره ی عراق هم، خوشبختانه  بحث صادرات گاز به عراق شتاب بیشتری خواهد داشت و ما زیر ساخت‌ها را آماده کردیم اما صادرات اکنون طبق قرارداد است.

وی با تاکید بر تداوم صادرات گاز به عراق گفت: وجه صادرات گاز به عراق تا کنون طبق توافق به یورو دریافت شده است اما از این به بعد بستگی به مذاکرات و تصمیمات بانک ‌مرکزی با طرف عراقی دارد.

دلیل تاخیر در گازرسانی به زاهدان چه بود؟

وی درباره گازرسانی به زاهدان و تاخیرهای زیاد این موضوع گفت: برای گازرسانی به این شهر باید 1350 کیلومتر داخل شهر حفر لوله احداث شود که اکنون 473 کیلومتر خط اجرا و تزریق گاز صورت گرفته. 400 کیلومتر دیگر در دست اجرا داریم، 2 قرارداد 250 کیلومتری در مرحله مناقصه است که به محض انتخاب پیمانکار شروع به کار می‌کند و تمام شهر در پوشش گازرسانی قرار می‌گیرد. اما پیش بینی می شود در سال آینده این موضوع شتاب بیشتری پیدا کند.

تربتی در خصوص افزایش نرخ گاز مصرف خانگی نیز گفت: در این زمینه فعلا برنامه ای نداریم و در کل این موضوعات و تصمیمات در اختیار مجلس است. برای افزایش نرخ انشعابات نیز در سال آینده برنامه افزایش قیمت نداریم.

بحث داوری مسئله با ترکمنستان را به جریان انداخته‌ایم

تربتی در بحث داوری ترکمنستان گفت: در خصوص چالش با ترکمنستان فعلا بحث داوری را دنبال می کنیم. اما تا پیش از این به دلیل نگرانی از تامین گاز در شمال کشور تمایلی به قضیه داوری نداشتیم ولی الان با برطرف شدن مشکل گاز در شمال کشور به دنبال بحث داوری ترکمنستان هستیم. از سویی دیگر توسعه روابط با ترکمنستان برای ما بسیار حائز اهمیت است و در پی بالا بردن سطح مشارکت با این کشور هستیم. 

آخرین آمارها از میزان گاز مصرفی در سال 96

در این نشست همچنین تربتی حجم مصرف گاز در سال ۹۶ را اعلام کرد. به گفته وی حجم مصرف گاز در بخش‌های مختلف کشور در سال ۹۶ بر اساس درصد به  این صورت است که در بخش خانگی ۲۵ درصد، بخش نیروگاهی  ۳۷ درصد، بخش صنایع ۳۰درصد و بخش گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ۴ درصد.