۰ نفر

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز :

قاچاق روزانه ۱۱.۵میلیون لیتر سوخت از ایران

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۲
کد خبر: 322922
قاچاق روزانه ۱۱.۵میلیون لیتر سوخت از ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ازقاچاق روزانه ۱۱.۵ میلیون لیتر سوخت به خارج کشور خبر داد و گفت: ۸۵ درصد از قاچاق سوخت روزانه، نفت گاز و بقیه نفت سفید، نفت کوره و بنزین است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما،  حمیدرضا دهقانی نیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه سوخت شامل فراورده هایی مانند نفت سفید، نفت کوره، بنزین و نفت گاز(گازوییل) است، افزود: آنچه که نقش مهمی در قاچاق سوخت ایفا می کند نفت گاز است.

وی ادامه داد: قیمت هر لیتر سوخت بر اساس فوب خلیج فارس ۵۰ تا ۶۰ سنت است که بر اساس نرخ دلار می توان ارزش این مقدار قاچاق سوخت را مشخص کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه کشفیات قاچاق سوخت در ۶ ماهه سال ۹۷ نسبت به ۶ ماهه سال ۹۶ حدود ۶۲ درصد رشد داشت، اضافه کرد: بر اساس قیمت فوب خلیج فارس، حدود ۵ و نیم میلیون دلار در روز قاچاق سوخت انجام می شود.

وی گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۲۵ تا ۲۶ دستگاه تشکیل شده است و ۲ نفر از نمایندگان مجلس هم عضو این ستاد هستند.

مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: وظیفه این ستاد سیاستگذاری و برنامه ریزی است و بعد از آن هماهنگی برای اجرای این برنامه ها و نظارت بر آن است.

وی با اشاره به اینکه این ستاد اقدامات بزرگی را انجام داده است، افزود: تفاوت فاحش قیمت سوخت داخل و کشورهای همسایه از علل مهم قاچاق سوخت است .

دهقانی نیا اضافه کرد: ۱۸۰ هزار کارت سوخت مهاجر در استان کردستان سوزانده شد.

دهقانی نیا با بیان اینکه سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و سامانه رسید حواله و سامانه حواله های بارگیری شرکت نفت، راه اندازی شده است، گفت: اکنون هیچ بارنامه جعلی نداریم در حالی که ۹ ماه پیش این گونه نبود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه اقدامات ستاد موجب کنترل و کاهش قاچاق سوخت شده است، افزود: ۳۳ و نیم میلیارد لیتر در سال نفت گاز تولید می کنیم که از این میزان وزارت نفت، ۳۱ میلیارد لیتر را توزیع می کند و بقیه صادر می شود.

دهقانی نیا با اشاره به اینکه بیشتر حجم قاچاق سوخت مربوط به استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حوزه خشکی و دریاست، گفت: برخی اوقات زیرساخت های جلوگیری از قاچاق سوخت نیاز به هزینه هایی دارد که انجام نمی شود.

وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح جامعی را برای مقابله با قاچاق پوشاک داشته است و با مدیران مجتمع های تجاری هم اتمام حجت کرده است و واحدهای بدون مجوزشناسایی شدند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این برنامه با بیان اینکه با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق، فرادستگاهی و فراسازمانی است، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۲۶ دستگاه تشکیل شده است. این دستگاه ها با هم باید کار کنند تا نتیجه خوبی را داشته باشیم.

احمد انارکی محمدی ادامه داد: نبود سامانه جامع موجب می شود تا آمار دقیقی از قاچاق سوخت نداشته باشیم و همچنین اقتصاد ما پنهان است.

وی با اشاره به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار به طور جامع و کامل نوشته شد، افزود: این قانون چند بار اصلاح شد و اکنون لایحه دولت در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

انارکی محمدی با اشاره به نبود زیرساخت های لازم گفت: شفافیت در آمار و اطلاعات وجود ندارد.

فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در مرداد امسال طرح پایش پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت را اجرا کردیم و همان زمان اعلام کردیم که روزانه ۹۵۰ هزار لیتر سوخت مازاد بر نیاز استان در حال توزیع است که مدیرعامل وقت شرکت پخش فراورده های نفتی هم تایید کرد.

سردار عزیزالله ملکی با بیان اینکه ۲۴ میلیون لیتر سوخت را کشف کردیم، افزود: با باند سازمان یافته قاچاق سوخت برخورد کردیم که به زودی اطلاعات آن را اعلام می کنیم.

وی اضافه کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۱۲۶ کانتینر حامل سوخت قاچاق را از مبادی رسمی گمرک کشف کردیم که ۵۴ کانتینر با اظهار سنگ، روغن و الکل بود و بقیه قاچاق از دست رفته اعمال شد.

محسن ایرانگردی کارشناس حوزه انرژی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در حوزه قاچاق سوخت می دانیم چه کنیم و سامانه های متعددی راه اندازی شد اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت عزمی برای اجرای کامل برنامه ها ندارد، افزود: هر لیتر سوخت نیروگاه ها ۵۰ ریال و تقریبا رایگان است یعنی هیچ طرحی برای مبارزه با قاچاق در حوزه نیروگاه ها صرفه اقتصادی ندارد و برای آن ها سرمایه گذاری برای جلوگیری از قاچاق، توجیه ندارد.

ایرانگردی ادامه داد: همچنین سرمایه گذاری برای افزایش بهره وری نیروگاه ها هم توجیه ندارد زیرا سوخت آن ها تقریبا رایگان است .

این کارشناس مسایل انرژی گفت: کارت آزاد جایگاه دار با نرخ ۶۰۰ تومان سوخت را به کامیون های ترانزیتی عرضه می کنیم یعنی صرفه اقتصادی قاچاق آن ، حدود ۵ هزار تومان است بنابراین جلوگیری از آن سخت است.

وی افزود: تلاش شده است که قیمت ها جهانی شود اما این گونه نشد.

بهرام شهریاری نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: جلسات متعددی را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشتیم که خروجی آن اطلاعیه برخورد جدی با نشان های محرز قاچاق پوشاک بود که بر اساس آن از ابتدای دی امسال نسبت به جمع آوری کامل و پلمب واحدهای تجاری عرضه کننده پوشاک خارجی فاقد شناسه کالا و فاقد نمایندگی رسمی اقدام خواهد شد.

وی افزود: قرار شد در نخستین گام با فروشگاه های برند در مجتمع های تجاری برخورد شود اما متاسفانه لابی هایی در مجلس شورای اسلامی و دولت در حال انجام است که جلوی این برخورد را بگیرند.

سید عبدالمجید اجتهادی مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز هم در ارتباط تلنفی با این برنامه گفت: قسمتی از بخش خصوصی مخالف برخورد با برندهای محرز قاچاق و مانع هستند.

وی با بیان اینکه مصوبه به سازمان تعزیرات و وزارت دادگستری ابلاغ نشده است، گفت: اکنون برنامه ریزی لازم انجام وکمیته عملیاتی و قضایی تشکیل شده است.